IPDA Suomessa?

IDPA-ammunta. Kysymyksiä kilpailuista, niihin osallistumisesta, voimassaolevista säännöistä jne. Ei politikointa eikä muutakaan jauhantaa...

Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim

Lukittu
Tuukka
Suurmestari

IPDA Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Ajattelin kirjoittaa tännekin tästä aiheesta, jonkun verran tästä oli jo keskustelua IPSC jaoston forumilla jokunen aika sitten ( http://www.ipscfin.net/forum/viewtopic.php?t=957 )

Pääkysymys on mihin tarvitsemme IDPA:aa omana lajinaan Suomessa?

Eli miksi IPDA mieliset harrastajat eivät voi ampua Practical tai SRA ammuntaa omilla varusteillaan, jos pointtina on että ei ammu niin vakavasti / pärjätäkseen?

Asevastaiset ihmiset nyt ei pidä mistään ammuntalajista, oli se sitten SRA, Practical tai IDPA, mutta eivätkö nuo IDPA:n lajinomaiset piirteet ja itse jo nimikin ole punainen vaate? Eli julkisuuteen voi hyvinkin tulla materiaalia lajista väärällä tavalla ja lajin pointtien tuominen voi olla hyvinkin vaikeaa.

Practical ammuntaa on viety jo pitkään täysin urheilusuuntaan ja SRA on taas helppo tuoda esille koska kyse on reserviläisurheilusta, miten IDPA sovitetaan tähän joukkoon?
Longrange
Shamaani

Re: IPDA Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Longrange »

Mihin "tarvitaan" mitään ampumista tai ruutiaseita?

Niinpä.

IDPAssa painotetaan osumia hyvin paljon jopa ajan kustannuksella. Muutenkin kyseessä eri laji kuin sra tai ipsc.
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
Tvälups
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Tvälups »

Asevastaisia piirejä miellyttääksemme luovumme vapaaehtoisesti kaikista ammunnan lajeista, metsästys mukaanlukien ja hävitämme aseet ja kaiken niistä muistuttavan. Myötäily edesauttaa em. tavoitetta punkt-slut
In the wake of another horrific national tragedy, it’s easy to talk about guns. But it’s time to talk about mental illness. - Liza Long
Tuukka
Suurmestari

Ihan tuota nyt en tällä keskustelunavauksella tarkoittanut ja jokainenhan voi vapaassa maassa harrastaa mitä tahansa lajia tahansa. En myöskään tässä mitään myötäilyjä hakenut, vaan järjenkäyttöä sille että onko tarpeen provosoida kun meillä on jo pari erilaista ja toisiaan tukevaa toiminta-ammuntalajia.

Mutta olisin nyt oikeasti hakenut tässä hyviä perusteluja IDPA:lle Suomessa?

Luin hiljattain myös tuon Rekyylilehden artikkelin lajiin liittyen, sekään ei oikein aukaissut sitä miksi IDPA olisi juuri myös Suomessa toimiva laji?

Lainaus artikkelista; "IDPA:n johtava ajatus on, että kilpailu voitetaan ampumalla, ei sääntökikkailulla tai protesteja tekemällä"

Niin, Practical ja SRA kisathan aina voitetaan juuri kikkailuilla ja protesteilla? ;)

Toinen kohta mikä kiinnitti huomiota oli että 70% tauluista on suhtellisen lähellä? Eli laji korostaa tarkkuutta mutta sitten etäisyydet ovat lyhyet?

Omasta mielestäni Production luokka Practical puolella on hyvä luokka vetää vaikkapa IDPA rensseleillä, jos en väärin muista niin tälläkin kaudella meillä oli squadissa joku joka veti ihan omaan tahtiinsa .45 USP'lla käyttäen IWB nahkakoteloa ja lipastaskuja.
Longrange
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Longrange »

Introtaan ipsc:iin failure-to-do-rigth ja se on siinä. Ei taida vaan mennä läpi GV:ssä tai muuallakaan.

Itse en harrasta IDPAa mutta olisi se oikeasti vähän kornia maksaa 50-70 euroa kisasta ja mennä kisaamaan G19:sta iwb-kotelolla jotain Shadow+SLB settiä vastaan. Lisäksi tosiaan säännöt ovat toiset IPSCssä kuin IDPAssa.

Jos IPSCiin tai sra:han saisi oman luokan niin se ratkaisisi monta asiaa. Toisaalta jos joku haluaa ampua takki päällä Beretta 92FS:llä tai yksirivisellä m1911a1 -versiolla niin ei kai sitä pidä kieltääkään vain sen takia että joku kukkahattu nyt ylipäätään vihaa aseita.
Viimeksi muokannut Longrange, 08.08.11 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
Homer
Guru

Viesti Kirjoittaja Homer »

Minulle IDPA edustaa sitä mitä olisin halunnut SRA:n olevan.
IPSC ja SRA ovat minun näkökulmastani jo niin paljon toisiaan tukevia lajeja, että voisivat rekisteröidä parisuhteensa ja muuttaa saman nimen alle. No joo, hyviä lajeja kaikki eikä IDPA:n harrastamisen pitäisi viedä mitään pois IPSC:n ja SRA:n harrastajilta.
Itse en oikeastaan ymmärrä koko keskustelua. Miksi jotkut näkevät IDPA:n jonain mörkönä? Kyllä toiminta-ammunnan harrastajien (oli ne lajikirjaimet sitten mitkä tahansa) pitäisi pystyä näkemään asia ilman Defensive-kiihkoilua ja pystyä toimimaan näiden kaikkien lajien puolestapuhujina.
Aquilifer
Renki

Viesti Kirjoittaja Aquilifer »

Homer kirjoitti:Minulle IDPA edustaa sitä mitä olisin halunnut SRA:n olevan.

+1
kki
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja kki »

myöhemmin toisaalla aiheesta myöhemmin lisää.

SRA:n on kuitenkin kansallinen keksintö, "meillä" on täysi vapaus muuttaa sääntöjä ja lajia siihen suuntaan kuin halutaan.

yksinkertaisimmillaan yhteyttä SRA-Toimikuntaan, hankalimmillaan RESUL:n hallitukseen.
"If people aren't calling you crazy, you aren't thinking big enough." – Richard Branson
“A man cannot build a reputation on what he is going to do.” —Henry Ford
sasu
Banned

Viesti Kirjoittaja sasu »

IDPA:n merkittävin ero IPSC:hen ei suinkaan ole aseluokissa.

IDPA:ssa muista kuin ns. A-osumista tulee ankarat aikarapsut, niin ankarat että huonoa osumaa ei saa kompensoitua nopealla ammunnalla.

IDPA:ssa ei saa seistä paikallaan ilman suojaa. Taulut on siivutettava suojan takaa. Taktiikan ajatteleminen piristää ammuntaa, ainakin näin uutuuden viehätyksellä maustettuna.

Staget ovat lyhyitä, mikä sallii ampumisen myös pienilippaisilla pistooleilla ja revolvereilla.
Tuukka
Suurmestari

Hyvä, saatiinhan tästä keskustelua aikaan.

Eli jos unohdetaan se "D" IDPA:sta, jos ymmärsin Homerin oikein, mitä laji tosiaan tarjoaa enemmän kuin IPSC tai SRA?

Edelleen molemmissa noissa lajeissa voittaa ampumalla todella tarkasti ja nopeasti, vaikkakin jotain suojan käyttöä ymv. ei ole. Miksi Rekyylilehden artikkelissa mainitun Larry Vickersin entisessä yksikössä ovat koulutusta pitäneet monet IPSC veteraanit, kuten esimerkiksi Michael Voight, Rob Leatham ja Jerry Barnhart, eikä joku IDPA kouluttaja?

Kun tunnen Larryn niin laitoin itse asiassa tästä viestiä menemään, halusin kuulla hänen kommenttinsa.

Edelleen, en itse ammu IDPA:aa, en halua IDPA ampujien muroihin kusta, yritän vain ymmärtää lajin jujun paremmin.

Longrange, olen sinänsä samaa mieltä, ei asevastaisia ihmisiä paljon kiinnosta mikä laji on kyseessä. Pointti vähän olikin että jos haluaa tuolla kalustolla vetää, niin miksi ei sitten vedä sillä omalla tavallaan SRA tai IPSC kisoissa, vai onko kyse IDPA:ssakin myös halusta kilpailla ja pärjätä, vain toisenlaisella mentaliteetilla?
17
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja 17 »

Tuukka kirjoitti:Pääkysymys on mihin tarvitsemme IDPA:aa omana lajinaan Suomessa?

Eli miksi IPDA mieliset harrastajat eivät voi ampua Practical tai SRA ammuntaa omilla varusteillaan, jos pointtina on että ei ammu niin vakavasti / pärjätäkseen?

1.
Aquilifer kirjoitti:

+1

+ 1

Reserviläiset ovat sotilaita. Sodassa sotilaat ampuvat tappaakseen ja suojautuvat säilyäkseen hengissä. Mahdollisimmat aidot tilanteenmukaiset ammuntaharjoitukset kehittävät niitä reservin taitoja.

2. SRA:han ja Practicaliin ei huolita todella hitaasti ja huonosti ampuvia harrastajiksi, vaan päästäkseen harrastajaksi pitää suorittaa tulosrajallinen koe. Practicaliin pääsee mukaan monessa maassa ilman tulosrajallista koetta ja SRA:han on aikanaan päässyt harrastajaksi ilman tulosrajaa, ja samoin nykyisin IDPA:ssa kaikkialla maailmassa. Tulosrajakynnyksetön toiminta-ammunnan laji on syytä olla tarjolla myös Suomessa, jotta kaikki reserviin kuuluvat voivat halutessaan harrastaa vaikka kevyestikin. Nyt tarjolla on vain IDPA, toivottavasti pian paljon ja laajasti!
Tuukka
Suurmestari

En usko että tuo tulos / aikarajat nyt on ollut kovin iso kynnys monenkaan kohdalla ja jos sitä ei saa ammuttua järkevästi läpi, kannattaako toiminta-ammuntalajeja edes harrastaa?
17
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja 17 »

Tuukka kirjoitti:En usko että tuo tulos / aikarajat nyt on ollut kovin iso kynnys monenkaan kohdalla ja jos sitä ei saa ammuttua järkevästi läpi, kannattaako toiminta-ammuntalajeja edes harrastaa?

On tullut kyllä tullut seurattua useampiakin hylättyjä suorituksia SRA:ssa. Ja jos itse haluaa harrastaa vaikka harvakseltaankin vaikka on todella hidas ja huono ampuja, niin IDPA sen suo. Ja se on hyvä asia - laji antaa jokaisen itse pohtia kannattaako harrastaa vaiko sitten ei.
jARska
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja jARska »

Tuukka kirjoitti:
Edelleen molemmissa noissa lajeissa voittaa ampumalla todella tarkasti ja nopeasti, vaikkakin jotain suojan käyttöä ymv. ei ole. Miksi Rekyylilehden artikkelissa mainitun Larry Vickersin entisessä yksikössä ovat koulutusta pitäneet monet IPSC veteraanit, kuten esimerkiksi Michael Voight, Rob Leatham ja Jerry Barnhart, eikä joku IDPA kouluttaja?

Kun tunnen Larryn niin laitoin itse asiassa tästä viestiä menemään, halusin kuulla hänen kommenttinsa.

Kerro mitä Larry vastailee, mutta sen verran että luulisi että tuohon vaikuttaa aikajana. Silloin kun Larry oli -80 luvulla Delta:ssa niin ainakin Leatham oli huippu nimi IPSC:ssä-ja on vieläkin toki. Kyseinen yksikkö haki parasta saatavilla olevaa tietoa/taitoa sieltä mistä sai ja kyseinen heppu kävivät Bragissa kouluttamassa. Nyt kun Larry ja kumppanit ovat eläköityneet, niin he kouluttavat periaatteessa samoja oppeja uudelleen mitä itse aikoinaan oppivat näiltä huippu kisa-ampujilta. Nämä opit on aikojen saatossa muokattu sitten "taktiseen" muotoonsa kyseisessä yksikössä. IDPA on perustettu vasta -96 ja Larry itse on ollut perustaja jäsen. Näin olen itse asiat mieltänyt.

-jARska
"There are some who have had a bad experience with 5.56mm. The only answer I have for their displeasure is to work on accuracy." -Kyle E. Lamb
"Recoil is managed with technique not hardware!" -Jason Falla
Tvälups
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Tvälups »

Eikös se vain ole iloksi ja eduksi, että toiminnalliselta puoleltakin löytyy vaihtoehtoja IPSC ja SRA:lle?

Miksiköhän esim. haulikkolajejakin on lukuisia? Miksi ei ole vain yhtä virallista savikiekkoammuntalajia?

Ihminen, joksi ammunnanharrastajankin vielä luen, haluaa vaihtoehtoja ja mikäli jokin tietty laji on jo "ukkoontunut" niin jokin uusi laji, kuten nyt IDPA, voi avata uudelle sekä vanhallekin harrastajalle oman haasteellisen ammunnan muodon ilman tiettyjä tulospaineita.

Mitä enemmän ja mitä useampi ihminen harrastaa ammuntaa, sen parempi aseharrastukselle kokonaisuudessaan.
In the wake of another horrific national tragedy, it’s easy to talk about guns. But it’s time to talk about mental illness. - Liza Long
Lukittu

Palaa sivulle “IDPA”