Pretorian kirjoitti:Osumapiste ei siis muutu ammunnan aikana ja muutenkin teisteissä on havaittu että QD vaimentimen aiheuttama osumakohdan siirtymä on todella pieni. Lyhyille matkoille asennolla ei siis ole merkistystä. Kierrekiinnitteisellä osumasiirtymä on testeissä ollut suurempi. Tätä QD vaimentimen pyörimisominaisuutta voi käyttää hyödyksi pitkille matkoille ammuttaessa siten että vaimenninta pyörittämällä voit etsiä parhaan osumakohdan. Itse löysin omaan kivääriini kohdan jossa osumakeskeispiste siirtyy 300 metrillä vain n. 5cm. Eli QD vaimentimessa on ns. osumakohdan säätö mahdollisuus mitä kierrekiinnitteisessä ei ole. Tuotetta voisi jatkojalostaa siten että pyörittäessä vaimenninta kuuluisi klikit ja juuressa olisi merkinnät ja joku asteikko.
Jonkin verran pitkiä matkoja ampuneena ja vaimenninta käyttäneenä hieman oudoksun tätä pyörivän vaimentimen "ominaisuutta" osumapisteen kohdistuksessa. Asemoituuko vaimennin jokaisella kerralla osumapisteen kannalta täysin samaan kohtaan ja voi luottaa vaimentimen osalta ensimäisen laukauksen osumaan pitkiltä matkoilta?
Käytössä olleet vaimentimet on siirtäneet osumapistettä enemmän tai vähemmän ja tämä on kirjattu ballistiikkakorttiin, kiikaritähtäimestä on säädetty osumapiste kohdalleen ja se on aina pitänyt paikkansa vaikka kierrekiinnitteistä vaimenninta on irroitettu/kiinnitetty lukuisia kertoja.
Olen MaR kanssa samoilla linjoilla ja ennen kun kyseinen vaimennin menee harkintaan, kaipaisin jonkinlaisen asemoinnin lukituksen että voi luottaa osumapisteen mahdolliseen siirtymiseen pitkillä matkoilla. Olen tottunut tekemään mahdolliset osumapisteen korjaukset kiikaritähtäimellä, en aseen varusteita säätämällä. Siksi tämä kuulostaa erittäin oudolta asialta ja yksi virhemahdollisuus lisää ensimmäisen laukauksen pummiin.
Kylätason ampuja.