SRA SM 2019

Lukittu
fg47
Mestari

Re: SRA SM 2019

Viesti Kirjoittaja fg47 »

Moi!
Paikkajakoon mitenkään liittymättä,olisi suotavaa että SMkisat ammuttaisiin SRA tauluihin.
Eikä toisen lajin timanttivastaaviin..ennen toisenlajin pääkisaa! Ihan niinkuin esikisana.
Tällaisessa tapauksessa pitäisi RM laittaa häpeäpaaluun,ja TA ikuiseen banniin!! :lol:
No,vitsihän toi viimeinen lause tollai puolivakavissaan..
Mitä,myydäänkö arskoja ilman toimintahäiriöitä?
"Trust me,I know what I do"
S.Hammer.
Viinaa voi olla ilman hauskaakin!
FreshKick
Kisälli

Viesti Kirjoittaja FreshKick »

sebu kirjoitti:
FreshKick kirjoitti:Mitä noitavainoa se on kun annetaan kritiikkiä? Missä on esim Handen esiintuoman SPOL cupin kiintiöpaikat? Vai onko oikeasti kansainvälistä lajia tarkoitus pyörittää hyväveli hengessä ja vielä maksua nostaen?

Siitä samaa mieltä että uusi ketju tälle kritiikille.

Edit typo

Vaikea nähdä miten SPOL Cup ja TST Cup olisivat yhtämitallisia muuten kuin sen verran että molempien nimessä on Cup. Tämähän ei varmaan asian esittäjän pointtikaan ollut, kunhan halutaa hämmentää, mutta:
- SPOL Cup on yhden yhdistyksen järjestämä avoin cup jonka kaikki osakilpailut järjestetään samassa paikassa.
- TST Cup on yhdistelmä eri yhdistysten omia avoimia kisoja jotka on otettu mukaan cuppiin kisajärjestäjän tätä pyytäessä ja kisan täyttäessä jotkut kriteerit. Kisoja on ollut ympäri Suomen ja ulkomaillakin ja jos jonkun mielestä paikkakunnalla ei tälläistä järjestetä niin eikun oma kisa pystyyn ja pyyntö päästä mukaan cuppiin.

Kaikki kunnia SPOL cupille jossa olen itsekkin monesti vieraillut ja kivaa on ollut mutta nyt ei puhuta samasta asiasta. Näistä yhdistysten omista cup kisoista tietenkin on SM paikat jaossa myös ja luulen että SPOL cupinkin perusteella on paikkoja saatu. Näissä tapauksissa tietenkin menevät jakoon yhdistyksen jäsenille eivätkä muut osallistujat niihin pääse kiinni.

Henkilökohtaista merkitystä asialla ei minulle ole koska paikkoja ei ole ollut jaossa sen enempää TST kuin mistään muustakaan kiintiöstä vaan ihan toimitsijana olen joutunut omat SM kokemukseni hankkimaan.

Henk koht antaisin spol tai vastaavalle cupille suuremman painoarvon koska ne lisäävät niitä kisoja missä voidaan harrastaa. TST cup on kuitenkin vain mukana muiden kisoissa. Tämä ei siis millään pahalla TST-cuppia kohtaan jota arvostan suuresti. Nykyisellään vain luulen että TST cup tarvitsee kisajärjestäjiä enemmän kuin kisajärjestäjät TST cuppia. Miten koko cupin käy jos kisoja järjestävät yhdistykset tästä TSTcup gatesta vittuuntuneena päättäisivät että pitäkööt cuppinsa, muualla. Saattaisi olla pienehkö cuppi. Näin en siis tietenkään toivo käyvän vaan toivon toimikunnan korvaavan toimintaansa.

Itse en ole kuullutkaan että jossain cupissa jaettaisiin yhdistyksille SM kisapaikkoja. Käsittääkseni kiintiöt ovat reserviläispiireillä. Toki jossain päin ollaan voitu karsinta kilpailu integroida cup kilpailuun mikä ei sinälään liity yhdistysen tai cupin toimintaan.
FreshKick
Kisälli

is95kiko kirjoitti:
sam kirjoitti:...
Pitäisikö SRA ja TST-SRA erottaa eri lajeiksi. Helpottaisi painetta SRA kiintiöiden kanssa.
...

Tai toisinpäin, pitäisikö SRA:ssa olla vain TST. Jos "reserviläisvarustus" ei sovi ideologiaan vaan haluaa ampua "siviilit" päällä, voisi harrastaa muita lajeja, joissa ei voi tai tarvitse käyttää reserviläisvarustusta.

Jaa että pukupakko sra kisoihin. Tämäpä oli kerrassaan mahtava idea ](*,)

Toki mulla on piiiitkällä kuitilla m05 mutta jos tälle linjalle lähdetään niin ehdottomasti reserviläsvarustuksella ainoastaan kuten mainittu, larppaus kamat sitten muihin kisoihin. Tuo oli sarkasmia!
Juha T_A
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Juha T_A »

sam kirjoitti:Pitäisikö SRA ja TST-SRA eri lajeiksi. Helpottaisi painetta SRA kiintiöiden kanssa.

Hyvin nostettu. Helpottaisi kummankin lajin kehittymistä - ei tarvitsisi tyytyä kompromisseihin.

is95kiko kirjoitti: Tai toisinpäin, pitäisikö SRA:ssa olla vain TST. Jos "reserviläisvarustus" ei sovi ideologiaan vaan haluaa ampua "siviilit" päällä, voisi harrastaa muita lajeja, joissa ei voi tai tarvitse käyttää reserviläisvarustusta.

Eli kannatusta uudelle lajille saattaisi olla. Eikös TST:ssa pääosin urheilla maastokuosiset "siviilit" päällä?
FreshKick
Kisälli

Juha T_A kirjoitti:
sam kirjoitti:Pitäisikö SRA ja TST-SRA eri lajeiksi. Helpottaisi painetta SRA kiintiöiden kanssa.

Hyvin nostettu. Helpottaisi kummankin lajin kehittymistä - ei tarvitsisi tyytyä kompromisseihin.

is95kiko kirjoitti: Tai toisinpäin, pitäisikö SRA:ssa olla vain TST. Jos "reserviläisvarustus" ei sovi ideologiaan vaan haluaa ampua "siviilit" päällä, voisi harrastaa muita lajeja, joissa ei voi tai tarvitse käyttää reserviläisvarustusta.

Eli kannatusta uudelle lajille saattaisi olla. Eikös TST:ssa pääosin urheilla maastokuosiset "siviilit" päällä?

Saattais realiteetit iskeä naamalle kahden erilajin kohdalla. Luulisin että kisoja ei paljoa enempää voi olla johtuen toimitsijoiden puutteesta. Sinällään TST sääntöjen eriyttäminen selkeämmin (esim paljon puhuttu kotelosääntö) voisi toimia kun se on nykyään oma sarjansa
Rapina
Mestari

Viesti Kirjoittaja Rapina »

Mut hei. Mun seksuaalinen suuntaus on mikroaaltouuniateria, haluun ampuu hame päällä puoli sandaaleissa. Tasa-arvon nimissä haluun oman sarjan, luokan tai jotain tälle!

Nyt oikeesti! Jos kaihertaa ni huutelu täällä ei auta mitään. Laittakaa ehdotuksia virallisia teitä pitkin toimikuntaan tms. Sillä on vaikutusta. Se että joku alkaa piilokettuilemaan menneistä kisoista vaikka oma suoritus kyseisissä kilpailuissa oli kyseenalaista, on suorastaan ala-arvoista.

Täältä tähän.
The road to hell is paved with good intentions.
MattiK
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja MattiK »

Spree K. kirjoitti:Kyllä tässä toimikunnan arviointikyky on pettänyt valitettavan selkeästi.

Päätös on tehty allekirjoittaneen ollessa toimikunnan puheenjohtaja.

Olen eri mieltä asiasta ja tämä vollotus täällä toiminta-ampujissa ei vaikuta
tämän vuoden kiintiöön. Se voinee vaikuttaa ensi vuoden kiintiöön.

Tämän vuoden kiintiössä on promottu TST-sarjaa, koska sillä on ollut ihan
selkeä nousujohtoinen suosion kasvu ja se eroaa muista Cupeista sillä,
että sarjaa ampuvat lisäävät haastetta lisäpainoilla ja ampuvat silti
samaa kisaa muitten kanssa. (ovat siis kiväärin optiikan suhteen joko
vakiossa tai avoimessa). On myös ihan selkeää, että TST-CUPin kolmen
parhaan joukkoon pääsy vaatii enemmän suoritttamista kuin TST-sarjan
SM-kulta.

Olen myös nähnyt useassa SM-kilpailussa PV:n (meidän tärkein yhteistyökumppani
SM-kisojen järjestelyissä) tykästyneen siihen, että TST-sarja on ollut selkeä
askel Reserviläis-Militäärisuuntaan ja varsinkin siihen, että vapaaehtoisesti tehdä ammunnasta
vaikeampaa ottamalla se 12kg lisäpainoa. Ja PV:tä ei ole haitannut lainkaan, että
ammuntaa suorittava näyttää enemmän sotilaalliselta. Olen seurannut vierestä, kun
kolmelle Kenraalille on tehty kalustoesittelyä SRA:sta käytetyistä aseista ja mikä
on ollut TST-sarjalaisen lisävarustus. He ovat kaikki olleet positiivisesti vaikuttuneita.

Mutta SRA ei voi olla pelkkää TST:tä, koska silloin kynnys aloittaa laji kasvaa kohtuuttomasti
ja sen vuoksi se on lisäsarja ei luokka.

SRA on hauska laji ampua ja se parantaa Suomen reserviläisten kenttäkelpoisuutta
ammunnan taidossa. Keskittykää tähän ja vähemmän neitissä möyhäämiseen- UGH.
Karko
Mestari

Viesti Kirjoittaja Karko »

Hieno ja hyvä puhe Matilta. Hyvää työtä olette tehneet, kuten myös uusi toimikunta.
nevaste
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja nevaste »

Juha T_A kirjoitti:

Erinomaisen huono idea. Muissa lajeissa olen nähnyt mihin toiminnan pilkkominen johtaa - näivettymiseen. Toimitsijoita on rajallinen määrä, sponsoreita myös (sekä kilpailijoita). Pilkkomisen seurauksena lajit marginalisoituvat eikä niillä ole sen jälkeen mitään painoarvoa esim. kun taas jossain vaiheessa ihmetellään lakien kiristymistä ja sitä miksi kukaan ei kuuntele alan harrastajia. Ei ihme kun ei ole yhtenäistä kenttää.

Ampumaurheilu on muutenkin tiukilla kaikilla rintamilla, niin hajaannus ei ainakaan edistä mitään asiaa posiviitisella tavalla.
FreshKick
Kisälli

MattiK kirjoitti:
Spree K. kirjoitti:Kyllä tässä toimikunnan arviointikyky on pettänyt valitettavan selkeästi.

Päätös on tehty allekirjoittaneen ollessa toimikunnan puheenjohtaja.

Olen eri mieltä asiasta ja tämä vollotus täällä toiminta-ampujissa ei vaikuta
tämän vuoden kiintiöön. Se voinee vaikuttaa ensi vuoden kiintiöön.

Kritiikin leimaaminen vollottamiseksi tai noitavainoksi ei kyllä anna kuvaa siitä että kyseinen päätös on tehty hyvää hallintotapaa noudattaen. Minkä tahansa cupin kolmen parhaan joukkoon pääsy vaatii enemmän suorittamista, ei välttämättä parempaa mutta enemmän.
Rapina
Mestari

Viesti Kirjoittaja Rapina »

Kumpikohan saa enemmän hyperventilaatiota ja mielenpahoittamista aikaan: se että itse ei pääse kisaan vai se että itse ei saanut aikaan laittaa ehdotusta eteenpäin / keksinyt tehdä sellaista?
The road to hell is paved with good intentions.
Iso-P
SRA-aficionado

Viesti Kirjoittaja Iso-P »

Vollottamisen ja noitavainon leimaaminen kritiikiksi ei anna lajista oikeaa kuvaa.

Minua on parinkymmenen vuoden SRA-harrastamisen (sis. n. 10 SM-kisan) aikana aina ihmetyttänyt nettikeskustelun ja itse kisojen täydellinen eroavuus. Kisoissa on kivaa, pääsee ampumaan, juttelemaan kavereiden kanssa, miettimään miten ratkaisee ampumatehtäviä, pääsee haistelemaan ulkoilmaa ja ruudinkäryä. Kuitenkin ennen kisoja ja kisojen jälkeen nettikeskustelun perusteella SM-kisat ovat maailmankaikkeuden epäoikeudenmukaisimmat kilpailut. Ihmettelen aina, että ovatko nämä samat kisat, joissa itse olen ollut mukana.

Syitä tähän eroavuuteen en ole vielä keksinyt, mutta se kannattaa pitää mielessä lukiessa tätä keskustelua. Tämä erityisesti heille, jotka eivät ole osallistuneet SM-kisoihin tai tunne lajia muutenkaan. Oikeesti SRA on tosi kivaa ja aina paras ampuja on kisoissa löytynyt.

Kiitti.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.
FreshKick
Kisälli

Iso-P kirjoitti:Vollottamisen ja noitavainon leimaaminen kritiikiksi ei anna lajista oikeaa kuvaa.

Minua on parinkymmenen vuoden SRA-harrastamisen (sis. n. 10 SM-kisan) aikana aina ihmetyttänyt nettikeskustelun ja itse kisojen täydellinen eroavuus. Kisoissa on kivaa, pääsee ampumaan, juttelemaan kavereiden kanssa, miettimään miten ratkaisee ampumatehtäviä, pääsee haistelemaan ulkoilmaa ja ruudinkäryä. Kuitenkin ennen kisoja ja kisojen jälkeen nettikeskustelun perusteella SM-kisat ovat maailmankaikkeuden epäoikeudenmukaisimmat kilpailut. Ihmettelen aina, että ovatko nämä samat kisat, joissa itse olen ollut mukana.

Syitä tähän eroavuuteen en ole vielä keksinyt, mutta se kannattaa pitää mielessä lukiessa tätä keskustelua. Tämä erityisesti heille, jotka eivät ole osallistuneet SM-kisoihin tai tunne lajia muutenkaan. Oikeesti SRA on tosi kivaa ja aina paras ampuja on kisoissa löytynyt.

Kiitti.

Myönnetään että mulla on kokemusta vain viime kaudelta (4 kisaa ja SM kisat) mutta tekeekö se mun kritiikistä vähäpätöisempää kuin sinun mielipiteestä? Emmekö me päin vastoin ole tilanteessa jossa uusia harrastajia halutaan eli onko silloin argumentti omasta kokemuksesta kovinkaan asiallinen jos uusia harrastajia ei haluta vähätellä?

Mulle henk koht on ihan sama millä kriteereillä pääsee SM kisoihin koska mä oon siellä kesällä toimitsijana. Kyse on enemmän tästä kaikessa hiljaisuudessa tehdystä, ulospäin hyväveli sopimukselta näyttävältä kiintiöpaikkojen jaosta. Mä en varmaan tuu "ikinä" olemaan missään cupissa top3 tai saamassa SM paikkaa mitalisijoituksella mutta se ei mun harrastamisen määrä vähennä. Se että valitaan yksi cuppi ja kerrotaan siitä jälkikäteen (Matin perustelut olivat valideja) ei ole kovinkaan reilua kun ilmeisesti hyväveli verkosto on asiasta tiennyt? Jos asiasta olis kerrottu etukäteen olisiko se voinut kenties joitain ampujia voinut houkuttaa kiertämään ko cuppia aktiivisemmin kun nyt ovat saattaneet painottaa johonkin muuhun kilpailutoimintaan. Ei siis multa pois mutta joku toinen, kyvykkäämpi ampuja olisi saattanut saada intoa kiertää tst cuppia aktiivisemmin jos tieto ei olisi ollut vain pienellä piirillä. Tietenkin tuo olisi saattanut lisätä cupin suosiota ja mitä kaikkea negatiivista siitä olisikaan voinut seurata... ](*,)
Juha T_A
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Juha T_A »

Onhan kisailu ihan parasta. Vain yhdet SRA SM-kisat olen käynyt ja ..rkeleen kivaa oli ja paljon tuli opittua ja pelkästään auton remontointiin meni kisan jälkeen pari tonnia 8)

Toisiin ajankohtaisiin kisoihin viitaten: niinhän se on hyvä pöhinä hallituksessakin ja kritiikki on heistä joutavaa vollottamista. Silti niiden kriitikoiden joukossa on ihan aitoa innostusta ja rakkautta lajiin. Eli jos ihan vain yhteistyöhalukkuutena otettaisiin jollain aikajänteellä nämä.
777
Kisälli

Viesti Kirjoittaja 777 »

Toimikunnan tiedottamisessa tästä asiasta olisi kyllä toivomisen varaa.

Jos katsotaan miten nyt TST-cupista päässeet sijoittuivat 2018 SM kilpailuissa, huonoin oli 23. (Vakio 3. oli sijalla 29. Y-50 voittaja vielä kauempana.) Uskoisin, että tuolla tasolla ampuvat mahtuvat kisaan myös piirin kiintiöstä.

Säilyttäisin tämän järjestelyn, koska tälläisen cupin kautta saatavat lisäpaikat antavat joilekin piireille mahdollisuuden hankkia lisäpaikan SM-kisoihin. Tuolla on useita piirejä joilla on vain 2 paikkaa ja siten ei mahdollisuutta joukkue tulokseen. Muuttaisiko tämä joukkuetulos listaa, en tiedä, mutta mahdollisuus on hyvä olla. Yhden kisan perusteella jaettava SM paikka voi kariutua aserikkoon tms, mutta cupissa yksi pieleen mennyt kisa ei ole katastrofi.
Lukittu

Palaa sivulle “Kalenteri 2019”