Eiköhän tässä kuitenkin ollut kysymys TA-kurssista (sic...) sun muista SAL-natsipaketeista eikä lajin sisäisistä määräyksistä. Lajissa lajin tavalla.Hammer kirjoitti:No eikös tämä ole sitten ihan pas.ka laji? Ainakin olen ymmärtänyt että muutamille nuo määräykset ja säätelyt ei sovi ollenkaan...
IPDA Suomessa?
Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim
Re: IPDA Suomessa?
JTa kirjoitti:Ja vielä: DQ classifierissa = ei tipu todistusta = et kilpaile. Mutta edelleenkään siinä ei tarvitse ampua kuin omalla tasollaan
Kyllä, IPSC /SRA tuomari tietää, vaikka ei edes tuntisi ampujaa, että edes jonkinmoinen kyky myös "täpinöissä" tapahtuvaan toimintaan on olemassa, sitä samaa ei voi samalla todennnäköisyydellä olettaa tuosta mainitusta "noviisista"JTa kirjoitti:Korostit väärät kohdat, lue punaisella merkitty. Tasokokeen pystyy suorittamaan hitaampikin ampuja, noviisiksi pääsee "kuka vain" jos pystyy ampumaan turvallisesti. Sehän on tietenkin väärin kun unohtaa sopivasti, että kaikki "kisaavat" kisoissa omassa luokassaan eli omalla tasollaan. Ja SO:n (Safety Officer = tuomari tässä lajissa) tulee tietää ammutettavan taso. IPSC /SRA tuomari ei ikinä tiedä minkälainen sohlo sieltä seuraavana tulee kokeilemaan onneaan..vai tietääkö? Säännöt löytyy ihan vapaasti netistä: http://www.idpa.com/Documents/IDPARuleBook2005.pdf ja toivon että luette ne ennen enempiä nillityksiä.Hammer kirjoitti:JTa kirjoitti:Kun tässä ihmetellään tasokokeita ja TA testejä niin ihan sellainen pikku huomio: IDPA kilpailuun ei voi osallistua jos ei omaa alle 12 kuukautta vanhaa classifier todistusta. Eli vuoden välein pitää päivittää, pelkkä kisoihin osallistuminen ei riitä kuten eräässä toisessa lajissa.
Ja vielä: DQ classifierissa = ei tipu todistusta = et kilpaile. Mutta edelleenkään siinä ei tarvitse ampua kuin omalla tasollaan, kunhan se tapahtuu turvallisesti.No eikös tämä ole sitten ihan kakka laji?
Ei ole, mutta antaa olla, ei jaksa enää...hq kirjoitti:Eiköhän tässä kuitenkin ollut kysymys TA-kurssista (sic...) sun muista SAL-natsipaketeista eikä lajin sisäisistä määräyksistä. Lajissa lajin tavalla.Hammer kirjoitti:No eikös tämä ole sitten ihan pas.ka laji? Ainakin olen ymmärtänyt että muutamille nuo määräykset ja säätelyt ei sovi ollenkaan...
Eipäs kuittailla siellä, oma oli tappioni kun en lukenut tätä kohtaa säännöistä.Hammer kirjoitti:kun kisaan lähtee niin mm. on minor ja major pisteytys ja alle minor ammunnalla tulee hylky
sasu kirjoitti:Eipäs kuittailla siellä, oma oli tappioni kun en lukenut tätä kohtaa säännöistä.Hammer kirjoitti:kun kisaan lähtee niin mm. on minor ja major pisteytys ja alle minor ammunnalla tulee hylky
Just joo. Kaikki turvallisuushan perustuu aina ja aukottomasti siihen että Helfer der Volkspolizei omaa kattavan ja riittävän pitkäaikaisen tuntemuksen hallintoalamaisen täpinälliseen paperisotaan, ja mielellään niin että protokollan mukainen ristikuulustelu on suoritettu komsomolin hyväksymän viranomaistoverin riittoisalla pieteetillä.Hammer kirjoitti:Kyllä, IPSC /SRA tuomari tietää, vaikka ei edes tuntisi ampujaa, että edes jonkinmoinen kyky myös "täpinöissä" tapahtuvaan toimintaan on olemassa, sitä samaa ei voi samalla todennnäköisyydellä olettaa tuosta mainitusta "noviisista"
Doh. Mitä siitä tulisikaan jos ihmiset vain harrastaisivat kun tiedetään että Suomessa on lähes 700.000 itse-/murhahenkistä huithapelia joille on järjestelmän pettämisen vuoksi myönnetty salaisten ohjeiden vastainen aselupa. Mitäs noita tapaturmaraatoja tuleekaan ampumaurheilun puolella vuosittain... mikäs se luku oli... ennen ja jälkeen palikkatestipakon... niin joo, keskimäärin nolla.
- jiikoo
- Onnellinen Zetoristi
Siis todella Gestapoa. Eikös sen pitäisi riittää, että on ase?JTa kirjoitti:noviisiksi pääsee "kuka vain" jos pystyy ampumaan turvallisesti.
Lorem ipsum dolor sit amet
Ja sitten pitään sääntöihin lisätä että kisoissa pitää olla x määrä lääkintähenkilökuntaa kohteliaasti korjaamaan ne ylimääräiset reijät N/S kilpailijoissa/tuomareissa/katsojissa.....sasu kirjoitti:Sitten harjoituksissa ja kilpailuissa kanssaihmiset kohteliaasti korjaavat ne virheet mitkä ovat jääneet huomaamatta.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Niin mutta kun ei voi, kun ne säännöt tulee Amerikasta, ja ne ovat siellä pärjänneet ilman. Uskomatonta kyllä - miten se voi olla mahdollista? Ilman tulosrajaa!JM kirjoitti:Ja sitten pitään sääntöihin lisätä että kisoissa pitää olla x määrä lääkintähenkilökuntaa kohteliaasti korjaamaan ne ylimääräiset reijät N/S kilpailijoissa/tuomareissa/katsojissa.....sasu kirjoitti:Sitten harjoituksissa ja kilpailuissa kanssaihmiset kohteliaasti korjaavat ne virheet mitkä ovat jääneet huomaamatta.
-
jaegarmaisteri
- Mestari
IDPAn turvalliset/turvattomat ampujat minun mielestäni pysykööt omalla montullaan vallin toisella puolella. Itselle antaa ainakin turvallisemman tunteen kun tiedän että on jonkunlaiset perusteet kohdillaan (peruskurssin käyneellä) henkilöllä.
Eräässä ipsikisassa sai DQn lähes 10% kilpailijoista. Ko. kisa oli tasoltaan erittäin vaativa ja yhteinen tekijä lähes kaikille DQn saaneille kilpailijoille oli, että he tulivat maista joissa ei ole minkäänlaista turvallisen ampujan testiä/kurssia. Pois lukien pari muuta henkilöä.
Minuakin osoitettiin piipulla eräällä stagella kun jannu joka oli varmasti ammattinsakin puolesta kantanut asetta ja oli ensimmäistä kertaa näinkin vaativassa kilpailussa mukana (eikä mitään TA-taustaa kotimaansa tyylin mukaisesti). Lopputuloksena oli tyttönorsumaisella hihkaisulla ilmaistu STOP ja toivo ettei hätäänny ja käänny uudelleen aseen kanssa kohti.
Tässä minun 2 senttinen aiheesta. Joka tapauksessa IDPA saa tulla Suomeen millaisella tavalla haluavat sen tuoda ja minä itse välttelen sitä monttua jossa kisaavat. Tiedän että IDPAtakin ampuu paljon sellaisia joilla turvallisuus on tärkeä aspekti alusta lähtien.
Eräässä ipsikisassa sai DQn lähes 10% kilpailijoista. Ko. kisa oli tasoltaan erittäin vaativa ja yhteinen tekijä lähes kaikille DQn saaneille kilpailijoille oli, että he tulivat maista joissa ei ole minkäänlaista turvallisen ampujan testiä/kurssia. Pois lukien pari muuta henkilöä.
Minuakin osoitettiin piipulla eräällä stagella kun jannu joka oli varmasti ammattinsakin puolesta kantanut asetta ja oli ensimmäistä kertaa näinkin vaativassa kilpailussa mukana (eikä mitään TA-taustaa kotimaansa tyylin mukaisesti). Lopputuloksena oli tyttönorsumaisella hihkaisulla ilmaistu STOP ja toivo ettei hätäänny ja käänny uudelleen aseen kanssa kohti.
Tässä minun 2 senttinen aiheesta. Joka tapauksessa IDPA saa tulla Suomeen millaisella tavalla haluavat sen tuoda ja minä itse välttelen sitä monttua jossa kisaavat. Tiedän että IDPAtakin ampuu paljon sellaisia joilla turvallisuus on tärkeä aspekti alusta lähtien.
Guns don't kill people, people kill people, and monkeys do too (if they have a gun). - Eddie Izzard
"You get more with a smile and a gun, than you get with just a smile." Al Capone
"You get more with a smile and a gun, than you get with just a smile." Al Capone
IPSC:n sormi- ja sektorisäännöillä oli todennäköisesti osuutensa tuohon.jaegarmaisteri kirjoitti:Eräässä ipsikisassa sai DQn lähes 10% kilpailijoista.
IDPA:ssa tämä on hoidettu fiksummin: jos ampuja rikkoo sormisääntöä tai sektoria, tuomari huutaa FINGER! tai MUZZLE!, ilman että tarvitsee heti deekuttaa. Kaikki sormi- ja sektoririkkeet kun eivät automaattisesti ole vaaratilanne, joten tuomarilla on IDPA:ssa mahdollisuus ehkäistä virhetilanteen syntyminen jo ennalta. IPSC:ssä tuomarilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin katkaista kilpailijan kisa siihen, tai jättää virhe "näkemättä".
http://www.ccidpa.org/so-guide.html
"Muzzle: If at any time the shooter's muzzle starts to approach the 180-degree mark, use this command to warn the shooter that he or she is about to point the muzzle up-range.
Finger: At all times, the finger should be out of the trigger guard unless actually firing or preparing to fire. If the muzzle is directed in any direction except that of a target to be engaged, the finger must be out of the trigger guard. Watch the shooter during loading, movement, reloading, and unloading to ensure that it is.
If the shooter's finger is in the trigger guard at an inappropriate time, the SO should call out "Finger!" More that one "finger" violation during a stage (or even a match) is grounds for disqualification. We encourage the SO's to take into account whether any endangerment of the shooter or bystanders was actually caused before disqualifying a shooter, but this rule should be enforced fairly strictly. [My take on this: first time, warn. Second time, issue a procedural and a short lecture about trigger safety. Third time (or if any actual endangerment), DQ.]"
Nyt en kyllä ymmärrä mitä fiksua tuossa on?sasu kirjoitti:IDPA:ssa tämä on hoidettu fiksummin: jos ampuja rikkoo sormisääntöä tai sektoria, tuomari huutaa FINGER! tai MUZZLE!, ilman että tarvitsee heti deekuttaa. Kaikki sormi- ja sektoririkkeet kun eivät automaattisesti ole vaaratilanne, joten tuomarilla on IDPA:ssa mahdollisuus ehkäistä virhetilanteen syntyminen jo ennalta.
Pitäisikö IPSC/SRA sektoreihin lisätä toiset, tiukemmat sektorit jotta dumari voi alkaa kiljumaan kilpailijalle että nyt ollaan lähellä??? Sitten kun osoitellaan toisia napaan niin sitten DQ?
Tsiisus, jos piippu ei pysy sovittujen sektorien sisällä niin parempi siirtyä katsomoon!
Sitä en myöskään ymmärrä että ollaan valmiita ottamaan neuvoja/ohjeita "epävirallisesti" kanssakilpailijoilta/tuomareilta ilman mitään ennalta määrättyjä ohjeita. Mutta heti jos sovitaan jotain sääntöjä "virallisesti", kaikkia tasapuolisesti koskevaksi, ollaan niskavillat pystyssä!
Tätä ketjua lukiessa olen sitä mieltä että pysyn kaukana IDPA kisoista kun porukka on tälläisella asenteella liikkeellä! Aiemmin olisin voinut jopa kokeilun jälkeen osallistua joihinkin kisoihin mutta nyt: NoGo!
Mutta voin todellakin olla väärässä, omien asenteiden orja. Joten toivotan onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä. Olen vain eri mieltä ja jatkan täällä byrokratian puolella.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Voin kuvitella vastaavan kommentin vuonna miekka ja kirves kun rättikaalia aloiteltiin Suomessa:"IPSC ampujat pysykööt montussaan, mehän emme kädet munissa ampujat semmoista räiskintää hyvällä katso. Eikä varmasti hyväksytä MEIDÄN hiekkalaatikolle leikkimään!"jaegarmaisteri kirjoitti:IDPAn turvalliset/turvattomat ampujat minun mielestäni pysykööt omalla montullaan vallin toisella puolella. Itselle antaa ainakin turvallisemman tunteen kun tiedän että on jonkunlaiset perusteet kohdillaan (peruskurssin käyneellä) henkilöllä.
Varmaan se tekee minustakin hirmu vaarallisen ja pelottavan muille kun ammun samalla aseella mutta eri lajia? Tuntuuko nyt turvallisemmalta, uskallatko taas lähteä ulos kotoa, kenties jopa ylittää tien? Ihme pellejä.
t. IPSC TA / SRA ampuja / IDPA SO
EDIT: Ja tätä kirjoittaessani toinenkin himmailija heitti vastaavaa läppää..
Aina ei voi voittaa..
-
jaegarmaisteri
- Mestari
En halua uskoa että ymmärrät noin väärin mitä kirjoitin. Minä haluan ainakin turvallisuutta korostettavan. Kaikki ei myöskään ole niin hyviä ja tunnollisia aseenkäsittelijöitä kuin sinä JTa. Kuten totesin, IDPAta minun puolestani harrastaa, mutta itse pysyn poissa sieltä ja toivon että kyseiset tuntemattomat ampujat siltä puolelta pysyvät myös poissa samalta montulta (eli valli väliin).
Guns don't kill people, people kill people, and monkeys do too (if they have a gun). - Eddie Izzard