IPDA Suomessa?

IDPA-ammunta. Kysymyksiä kilpailuista, niihin osallistumisesta, voimassaolevista säännöistä jne. Ei politikointa eikä muutakaan jauhantaa...

Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim

Lukittu
HMa
Suurmestari

Re: IPDA Suomessa?

Viesti Kirjoittaja HMa »

Mike kirjoitti:...mikäli IDPA saa tuulta purjeisiinsa, niin sinnekin tulee kovia ampujia, luultavasti IPSC:n puolelta, vai annetaanko heille aikasakkoa epäurheilijamaisen hyvästä ampumisesta? :lol: :lol:

Tähän on helppo vastata ihan sääntöjen puitteissa; ei anneta aikasakkoa, paitsi mikäli osumat ovat aikasakkoalueella! =D> Ja tiedoksi: hyvä ampuminen ei ole koskaan epäurheilijamaista missään ampumalajissa. Paitsi jos somottaa harmissaan (spray ...) lippaan tyhjäksi penaltyosuman jälkeen :snipe: . Tällöin epäurheilu ainakin harkittavissa. :-k Yksinkertaista. Tässäkin. O:)
Joni
Isäntä

Viesti Kirjoittaja Joni »

Galwran kirjoitti:
Joni kirjoitti: Enkä ole suorittanut TA koetta hyväksytysti. Mutta silti tasan varmasti osaan käsitellä asetta turvallisesti, niin kuivaharjoittelussa, kovilla ammuttaessa, tahi asetta putsatessa jne.

Hyvin mahdollista on, että osaat, enkä kyseenalaista sitä. Mutta entä kun olet tilanteessa jossa kisapaikalla on 20 jonnea joiden taidoista sinulla ei ole mitään tietoa? Kyllä minua ainakin rauhoittaisi tuolloin tieto, että heillä on AINAKIN turvakurssi suoritettuna ja jotain muuta näyttöä asiasta kuin oma sana.

Sama juttu autoillessa: varmasti monikin osaisi ajaa liikenteessä ilman korttia, mutta on se pirusti kivempaa ajella kun voi olettaa että lähes kaikki liikenteessä olijat ovat kuitenkin sen kurssin suorittaneet, ja tietävät jotain liikennesäännöistä. En minä ainakaan lähtisi "joo joo, kyllä mä ny osaan ajaa vaikkei mulla korttia ole"-tyypin kyytiin.

Kursseja kuitenkin järjestetään kohtuullisesti, vaikka toki voisi olla suotavaa että sama kurssi kävisi SRA ja IPSC karkeloihin. Toki pisterajat ovat aina keksittyjä, mutta toisaalta ne tuovat painetta suoritukseen.

Joo on se hyvä jos on kaikilla turvakurssi suoritettuna ja sitä itsekin kyllä kannatan, mutta pointtini oli, että tämä nykyinen Turvallisen ampujan kurssi ei ole sellainen jonka läpäisee turvallisella aseenkäsittelyllä.

Sanotaan näin, että mielestäni IDPAA:n olisi hyvä tuo nykyinen turvallisen ampujan kurssi, mikäli siihen annettaisiin reilusti lisää aikaa. Ja miksipä ei muihinkin lajeihin.

Tai vaihtoehtoisesti tehtäisiin uusi turvallisen ampujan kurssi ja tämän nykyisen nimeä muokattaisiin. ;)

EDIT: Mainittakoon vielä, että kirjoittamani asiat ovat vain minun omia mielipiteitä enkä yritä kettuilla niillä kenellekkään. Aamen. [-o<
Longrange
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Longrange »

Lupapolitiikka tullee varmistamaan että aivan osaamattomia ensiaseen hankkineita ei jatkossa enää ilmesty mihinkään kisoihin oltiin me harrastajat asiasta mitä mieltä tahansa.

Itse ammun sra/ ipsc-kisoja ilman stressiä sijoituksista. Ilmeisesti se ei kaikilta luonnistu?
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
Tuukka
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Kun tuosta muroihin kusemisesta on jo useampaan otteeseen ollut mainintoja, mielestäni lajeista ja niiden ominaisuuksista puhuminen ei sitä ole, varsinkin niiden turvallisuusasioihin liittyvät seikat.

Ja jos minulta joku ulkopuolinen IDPA:sta kysyisi, antaisin melko perusvastauksen, sen perusteella mitä lajista ymmärrän, eli keskenään voidaan puida hommia mutta ulospäin ei huudella ;)
hq
Mestari

Viesti Kirjoittaja hq »

Oliko asiassa edelleenkään mitään muuta kysyttävää kuin TA-pakkopulla vs. lajin jo toimiviksi osoittautuneet kansainväliset periaatteet, joilla on ollut positiivinen vaikutus tarkoitukseensa eli kilpailemisen matalaan aloittamiskynnykseen?

Turva-asioista voidaan tietysti keskustella mutta hysteerinen uhkakuvien maalailu ja TA-tutkinnon esittäminen definitiivisenä niiltä pelastajana on naurettavaa.

ps. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että kisoissa on huipputason ampujia; omat rajani tuntien en vain jaksa lähteä kisoihin jotka ovat ensisijaisesti näiden leikkikenttää. Vastaavasti kuin skimbaan edelleen klubikisoissa ja seniorisarjoissa enkä enää työnnä nenääni kumpare-SM:ään nykypäivän hotshottien sekaan. On niitäkin klubikisoissa vierailevina tähtinä eli poikkeuksena eikä sääntönä, muut vain pitävät hauskaa ja osallistujamäärät ovat hyvissä lukemissa.
Longrange
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Longrange »

Eikötähän tämä ole taputeltu.

Itse tykkään kisata huippujen seassa. Näkee hyviä suorituksia ja tulee uusia ajatuksia miten asioita voi tehdä ja mihin hyvät ampujat oikeasti pysttvät. Ei oma taso mihinkään nouse jos kisaa oman tasoisten kanssa. Itse kuitenkin haluan parantaa tasoani edes vähän.

Kai sitä IDPAkin pitää kokeilla. Pitää vaan taas ostaa uusi kotelo mikä vähän nyppii mutta lajin mukaan kalusto pitää hankkia.
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
flattop
Mestari

Viesti Kirjoittaja flattop »

Juu, taputeltu on. Kaduttaa, että luin koko ketjun - masennuin ihan prkl:sti. Pipon hölläyksen paikka taitaisi olla vähän kaikilla.
300whisper
AR15 Wizard

Viesti Kirjoittaja 300whisper »

Yleisön pyynnöstä ja juuri sopivasti kun popcornit loppu. ;)

MN
There is no such thing as "enough magazines".

Μολoν λάβε
Lukittu

Palaa sivulle “IDPA”