IDPA pääkaupunkiseudulle

IDPA-ammunta. Kysymyksiä kilpailuista, niihin osallistumisesta, voimassaolevista säännöistä jne. Ei politikointa eikä muutakaan jauhantaa...

Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim

Tony1911
Suurmestari

IDPA pääkaupunkiseudulle

Viesti Kirjoittaja Tony1911 »

Tällä hetkellähän vallitsee siitä hassu tilanne että maamme suurimman väestökeskittymän lähistöllä ei ole yhtään aktiivista IDPA-seuraa. Itse olen houkutellut omaa IPSC-seuraa liittymään toimintaan mukaan mutta seuran hallitus ei pitänyt ajatusta ihan tarpeeksi hyvänä. Mikään muukaan seura alueella ei ole näyttänyt viralliseksi IDPA-seuraksi ryhtyneen. Olenko ihan väärässä kun luulen että kysyntää toiminnalle kuitenkin olisi? Kysyisinkin siis:

1) Onko olemassa seuroja jotka olisivat muuten valmiita IDPA-toimintaan mutta virallisen tuomaristatuksen omaavia ei seurasta löydy?

Tai

2) Onko olemassa niin suurta määrää lajista kiinnostuneita yksittäisiä henkilöitä, että uuden seuran pystytyksessä olisi järkeä? Ja tarkoitan nyt siis henkilöitä jotka ovat lajista ihan oikeasti kiinnostuneita ja valmiita lajiin jonkin verran panostamaan, ei "olisi kiva jos olisi kaikkea kivaa mutta mistään ei pitäisi joutua maksamaan mitään eikä uusia varusteita saa joutua hankkimaan ja uusien sääntöjenkin opettelu on ihan tylsää ja eikö tämä nyt kuitenkin voisi olla ihan samaa kuin ipsi"-tyyppejä. Puhun siis ihmisistä jotka olisivat valmiita hankkimaan IDPA-henkilöjäsenyyden, lajin mukaiset varusteet, opettelemaan lajin säännöt ja hyväksymään lajin "filosofian". (Puhtaalla IPSC-tyylisellä kilpailullisen edun ajattelulla / stagekikkailulla IDPA:n harrastaminen voi tuntua aika tylsältä touhulta.)
M.Peippo
Kyläseppä ja nallikauppias

Re: IDPA pääkaupunkiseudulle

Viesti Kirjoittaja M.Peippo »

PorkkA ry:llä on jo IDPA jaos. On tuomari ja kurssejakin tietääkseni alkaa jossain vaiheessa.
Tony1911
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Tony1911 »

No kah. :) Katsoin juuri ennen viestini kirjoittamista IDPA:n sivuilta seuratilanteen, PorkkA:a ei löytynyt ainakaan vielä seuralistasta.
ridermtb79
Isäntä

Viesti Kirjoittaja ridermtb79 »

Täällä olisi yksi erittäin kiinnostunut.
I do damage with the 9 in my hand
-N.W.A-
Kaliffi
Kisälli

Viesti Kirjoittaja Kaliffi »

Kiinnostuta IDPAan löytyy ja varusteet on jo olemassa, jos vaan oon tulkinnut kotelosäännöt oikein... Oon itsekkin ihmetellyt sitä et pääkaupunkiseudulla ei oikein oo ollu mahdollisuutta tutustua lajiin/ampua classifieria. Kokemusta ammunnasta löytyy, mut oon tuore tapaus toiminnallisissa lajeissa, SRA -status löytyy ja vakuutus löytyy.

Summa summarum, oon valmis lähtemään mukaan toimintaan, kunhan puitteet => SO/tuomari löytyy, säännöt on hallussa, paikka "sopivan" ajomatkan päässä ja ennen kaikkea toiminnan TURVALLISUUS on hyvissä käsissä.

Edit: vakuutus kommentti lisätty.
mk-s
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja mk-s »

Kyllä minuakin kiinnostaa tutustua lajiin classifierin tai peruskurssin muodossa, kunhan tapahtuma olisi edes jossain Etelä-Suomessa.
M.Peippo
Kyläseppä ja nallikauppias

Viesti Kirjoittaja M.Peippo »

porkkalanampujat.fi sivuille mars ja sieltä kaivatte valikosta IDPA.
Sen auettua löytyy yläreunasta yhteyshenkilön nimi jota klikkaamalla pääsette taas eteenpän sivulle, josta löytyy hänen yhteystiedot. Ja ei kun viestiä menemään ja "pallo vierimään". =D>

Kaikenlainen treenaaminen ja muu himmmailu IDPAan liittyen tapahtuu toistaiseksi practical jaoksen kanssa samoilla ratavuoroilla.
j0le
Kisälli

Viesti Kirjoittaja j0le »

Kiinnostusta löytyy täältäkin alkaa tosissaan harrastamaan!
17
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja 17 »

j0le kirjoitti:Kiinnostusta löytyy täältäkin alkaa tosissaan harrastamaan!

;) toivottavasti en koskaan päädy harrastamaan aikuisten oikeasti tosissaan, vaikka mahdolliseen uuteen PKS:n IDPA-seuraan olenkin kiinnostunut lähtemään mukaan. :) pilke silmäkulmassa ja hurtilla huumorilla!
j0le
Kisälli

Viesti Kirjoittaja j0le »

17 kirjoitti:
j0le kirjoitti:Kiinnostusta löytyy täältäkin alkaa tosissaan harrastamaan!

;) toivottavasti en koskaan päädy harrastamaan aikuisten oikeasti tosissaan, vaikka mahdolliseen uuteen PKS:n IDPA-seuraan olenkin kiinnostunut lähtemään mukaan. :) pilke silmäkulmassa ja hurtilla huumorilla!

tarkoitin että olisin valmis laittamaan aikaa ja rahaa harrastukseen kun tällä hetkellä on vähän aneemiseksi mennyt ampumaharrastus.. :( harrastaminen veren maku suussa ei ole mua varten ;)
idpa.oulu
Renki

Viesti Kirjoittaja idpa.oulu »

Terve,

lueskelin tässä viestiketjua ja ajattelin sen verran mainostaa, että esim. Norwegianilla näyttäisi Helsinki-Oulu menopaluu (tunnin lento) olevan halvimmillaan alle 50 euroa, realistisilla lähtö- ja saapumisajoilla (töiden jälkeen tms.) n. 65 euroa. Viimeksi kun lensin Norwegianilla Helsingistä Ouluun aseen kanssa, hinta oli 25 euroa/suunta. Järjestämme siis Oulussa SO-kurssin 30.3-1.4. Majoitus on tällä hetkellä vielä auki, mutta enimmillään se kustantaa 25 €/henkilö/yö tällä hetkellä. Tähänkin on alennusta odotettavissa, kun ilmoittautuneiden määrä on selvillä. Kurssi on myöskin ryhmätapaturmavakuutettu. Mikäli ei halua ottaa asetta mukaan, lainapyssyjäkin järjestyy. Tarjolla on ainakin Glock 17, kolme 1911:ta (Nighthawk Dominator, Kimber Grand Raptor, STI Trojan), CZ-85, Springfield XD, S&W 686, S&W 625 sopivine koteloineen + lipastaskuineen.

Tämä kurssihan on hyvin "perusmuotoinen", yksinkertaisella kilpailulla varustettuna. Kilpailussa jokainen toimii vuorollaan SO:na jotta saa käytännön kokemusta tuomaroinnista. Aiempaa toiminta-ampuja kokemusta ei vaadita, eli esim. SRA-kortti ei ole pakollinen, ei myöskään IPSC-kortti. Tietysti mikäli on jotain käsitystä toiminnallisista ampumaurheilulajeista helpottaa se kovasti tuomaritoimintaa. :)

SO-kurssin käytyään uudella tuomarilla on valtuudet ottaa vastaan/valvoa tasokokeita (Classifier), toimia kisajohtajana virallisissa kilpailuissa (sanctioned match), sekä toimia Club Contactina IDPA HQ:n suuntaan. Club Contact on pakollinen, jotta seura voi anoa IDPA:n seurajäsenyyttä. Seurasta tulee siis löytyä vähintään yksi henkilö jolla on SO:n paperit mikäli seura haluaa liittyä IDPA:han.

SO-kurssin järjestäminen on aina melkoinen ponnistus, koska SOI:tä (Safety Officer Instructor) jotka voivat kouluttaa ei ole tällä hetkellä kuin USA:ssa. Rahaa palaa siis lentolippuun melko paljon. Toivoisimme siis tietysti mahdollisimman runsasta osanottoa jotta kurssimaksu/henkilö ei nousisi älyttömän korkeaksi.

Itse kävin kaverini kanssa kurssin Puolassa Wroclawissa vuosi sitten huhtikuussa. Tämän jälkeen olemme käyneet mm. EM-kisoissa Italiassa, Michiganin osavaltion mestaruuskilpailussa Detroitissa, MM-kisoissa Floridassa. Osallistuimme myös Oulun, Rovaniemen ja Tornion miehistöllä 2011 Postal Matchiin. Olin tässä kilpailussa MD:nä (Match Director), en ampunut. Yksi kaveri Rovaniemeltä oli Postal Matchin 2. SSP/MM sarjassa (397 osallistujaa sarjassa). Itse olin kolmas Detroitissa (CDP/MM), neljäs Italiassa (CDP/MM), Puolassa voitin sarjani (SSP/MM).

IDPA:ta kohtaan lajina tuntuu Suomessa esiintyvän jonkinlaista "mystistä". Itse olemme täällä "heimoalueilla" pitäneet sitä mukavana lajina joka on ennenkaikkea: - halpa aloittaa, - kannustava erityisesti aloittelijalle tasoryhmien vuoksi, - soveltuu myös voimankäyttökoulutusta saaneille suojankäyttösäännöstensä vuoksi, - osumatarkkuuteen kouluttava. Kellään meistä ei ole aiempaa kokemusta toiminnallisista ampumaurheilulajeista jotain satunnaisia SRA-kokeiluja lukuunottamatta. Oulun aktiivit koostuvat Oulun Yliopiston Metsästysseuran (OYM) karhunmetsästäjistä ja parista Cowboy Action Shootingia ampuvasta kaverista. Kilpailuissamme käy myös vakioasiakkaina muutama valtion palveluksessa oleva virkamies sekä SRA-ampuja.

Laji ei siis vaadi mitään überampujamerkkiä aloitusvaatimuksena kuten ylläolevista kisamenestysesimerkeistä voi todeta. Mikäli ampuisimme korkeammissa sarjoissa, sijoitus tietty olisi huonompi. Oma tavoitteeni on tälle vuodelle ampua SS-luokitus CDP:ssä sekä päästä palkintosijoille jossain arvokilpailussa SS-sarjassa.

Toivoisinkin, että keräisitte kolehdin ja lähettäisitte muutaman kaverin osallistumaan kurssillemme mikäli teillä on "a serious case of IDPA fever". Kouluttajamme John Abbott tuli tutuksi Floridan MM-kisoissa Stage 3:n SO:na. Hän lupautui parin texasilaisen lisäksi tulemaan Suomeen pitämään SO-kurssin jos vain sellaisen järjestämme. Ajankohta on hänen päättämänsä (sopi kalenteriin). Abbott on USA:ssa Illinoisin osavaltiossa toimiva CCW-kouluttaja, entinen Merijalkaväen mies, Desert Stormin veteraani, NRA Pistol Instructor. Uskon, että mikäli uskaltaudutte kurssille tänne Ouluun, tulette saamaan ensiluokkaista opetusta Johnin, allekirjoittaneen sekä hänen kavereidensa hellässä huomassa. Ja kuka tietää, ehkä näette jääkarhunkin. Ainakin olutpullon kyljessä.. ;)

Tomi
FI0019
OYM ampumavastaava
Hyvatti
Suurmestari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hyvatti »

Hetken mielijohteesta vuosi sitten Helsingissä käytyä SO-kurssia ei ole tullut hyödynnettyä eli IDPA:ta harrastettua, ajan on vienyt muu. Mutta ehkä asiassa voisi aktivoitua.

FI0024, SO
mk-s
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja mk-s »

idpa.oulu kirjoitti:Järjestämme siis Oulussa SO-kurssin 30.3-1.4.

Menee Porin haulikkokisan kanssa päällekkäin, muuten voisi vaikka harkitakin...

Otin myös yhteyttä Porkkaan. Tulossa on ainoastaan vain jäsenille "muuntokurssi", eli aiempi IPSC/SRA -kokemus pakollinen. Jälkimmäinen vaatimus ei nyt tosin mua henkilökohtaisesti haittaa, mutta en mä nyt seuraa ole vaihtamassa yhden kurssin takia.
Kaliffi
Kisälli

Viesti Kirjoittaja Kaliffi »

Ihan vaan tätä ketjuu hengissä pitäen...

Onko kellään tiedossa pääkaupunkiseudulle tulevia classifiereita, kisoja, kursseja?? Mulle toi seuran vaihto ei oo tällä hetkellä mielekästä. Kurssit tähän mennessä ollu "liian kaukana" #-o ...

Hyvatti kirjoitti:Hetken mielijohteesta vuosi sitten Helsingissä käytyä SO-kurssia ei ole tullut hyödynnettyä eli IDPA:ta harrastettua, ajan on vienyt muu. Mutta ehkä asiassa voisi aktivoitua.

FI0024, SO

Hyvatti, onko mitään toivetta aktivoitumisen suhteen?? =D>
ridermtb79
Isäntä

Viesti Kirjoittaja ridermtb79 »

Terve!

Oulussa juuri SO kurssin suorittaneena voisin classifierin järjestämistä suunnitella etelään. Ja SO kurssikin on ollut puheissa Oulun puuhamiesten kanssa. Katsotaan lähemmin kesän korvilla.
Kunhan saan itse vain tilattua nuo IDPA taulut ja lainattua timerin voin ammututtaa. Varsinkin nyt kun olen Oulun kundien avustuksella sisäistänyt Vickers count systeemin :D

Ilmoittelen lähempänä kesää enemmän

FI0063 SO CDP/MM
I do damage with the 9 in my hand
-N.W.A-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “IDPA”