EU aikoo rajoittaa lyijyn käyttöä hauleissa, luodeissa jne.
Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird
Re: EU aikoo rajoittaa lyijyn käyttöä hauleissa, luodeissa j
Kaliforniassa on kielletty lyijyluodit metsästyksessä, ei ampumaradalla.
EU-asetusta ei implementoida vaan se astuu voimaan sellaisenaan. Suomessa on ollut selvyyden vuoksi tapana kirjoittaa asetukset laeiksi mutta jäsenmaillla ei ole varsinaisesti mitään veto-oikeutta EU-asetuksien sisältöön. Siksi tämä on niin hankala keissi että Suomelta ei tästä asiasta kysytä mitään.
EU-asetusta ei implementoida vaan se astuu voimaan sellaisenaan. Suomessa on ollut selvyyden vuoksi tapana kirjoittaa asetukset laeiksi mutta jäsenmaillla ei ole varsinaisesti mitään veto-oikeutta EU-asetuksien sisältöön. Siksi tämä on niin hankala keissi että Suomelta ei tästä asiasta kysytä mitään.
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
Tevarjo kirjoitti:Ei ole ilmeisesti huomattu, että tämä kielto lopettaa ampumahiihdon tyystin. Valtion kantaa odotellessa, tässä olisi esim. metsästäjäliitolla tilaisuus "ärähtää", mutta taitaa olla vain "tämän kanssa voidaan elää" instanssi.
Suomen mittakaavassa Metsästäjäliitto taisi olla ainut taho joka tässä asiassa oli hereillä (lähinnä kai FACEn kautta) ja potki muita lajiliittoja hereille.
Metsästyksessä voisin itse lähtökohtaisesti käyttää vain lyijyttömiä paukkuja ja itse asiassa ekat Naturalikset hainkin peurajahtiin viime viikolla kaupasta. Sellainen mielenkiintoinen huomio vain, että näyttäisi tekevän Tikalla 3x isompaa kasaa, kuin vaikka Norma Oryx..
Rata-ammunnassa ehdoton no no. Pitää ruveta alkaa hamstraamaan paukkua..
Laitoin heille FB:n kautta linkin siihen Suomen Uutisten juttuun, jossa oli tästä takavasemmalta kikkailusta, mutta eivät ole siihen vielä reagoineet..
jthyttin kirjoitti:Tevarjo kirjoitti:Ei ole ilmeisesti huomattu, että tämä kielto lopettaa ampumahiihdon tyystin. Valtion kantaa odotellessa, tässä olisi esim. metsästäjäliitolla tilaisuus "ärähtää", mutta taitaa olla vain "tämän kanssa voidaan elää" instanssi.
Suomen mittakaavassa Metsästäjäliitto taisi olla ainut taho joka tässä asiassa oli hereillä (lähinnä kai FACEn kautta) ja potki muita lajiliittoja hereille.
Laitoin heille FB:n kautta linkin siihen Suomen Uutisten juttuun, jossa oli tästä takavasemmalta kikkailusta, mutta eivät ole siihen vielä reagoineet..
Komsi kirjoitti:Metsästyksessä voisin itse lähtökohtaisesti käyttää vain lyijyttömiä paukkuja ja itse asiassa ekat Naturalikset hainkin peurajahtiin viime viikolla kaupasta. Sellainen mielenkiintoinen huomio vain, että näyttäisi tekevän Tikalla 3x isompaa kasaa, kuin vaikka Norma Oryx..![]()
"Käytetty kosteikkoalueen määritelmä kattaisi 75 % Suomen pinta-alasta. Valvonnan helpottamiseksi komissio ehdottaakin kosteikkoisille maille kansallisesti asetettavaa täyskieltoa." Siinä ei paljon hamstrauksesta ole iloa.
Tevarjo kirjoitti:"Käytetty kosteikkoalueen määritelmä kattaisi 75 % Suomen pinta-alasta. Valvonnan helpottamiseksi komissio ehdottaakin kosteikkoisille maille kansallisesti asetettavaa täyskieltoa." Siinä ei paljon hamstrauksesta ole iloa.
Ahaa, "kosteikkoisille maille" luetaankin siis "jäsenmaille, joissa on (esim. >50%) kosteikkoa". Eli koko Suomeen täyskieltoa ehdotetaan.
Onko ilmakiväärille ja pienoiskiväärille mitään lyijytöntä luotia olemassakaan?
Metsästystä jos ajatellaan, niin minusta tuntuu, että kivääriluodit on helpoimmin korvattavissa lyijyttömillä. Ja toisaalta niiden ympäristövaikutus on kyllä paljon pienempi kuin haulikon patruunoilla. Minulle ei lyijyttömien metsästyskäyttö ole kriittisin. Rata-ammunta on, kustannussyistä.
Onkohan minkälainen siirtymäaika tulossa? Ja tuleekohan ensin vain myyntikielto ja vasta esim. 20 vuoden päästä käyttökielto?
Metsästystä jos ajatellaan, niin minusta tuntuu, että kivääriluodit on helpoimmin korvattavissa lyijyttömillä. Ja toisaalta niiden ympäristövaikutus on kyllä paljon pienempi kuin haulikon patruunoilla. Minulle ei lyijyttömien metsästyskäyttö ole kriittisin. Rata-ammunta on, kustannussyistä.
Onkohan minkälainen siirtymäaika tulossa? Ja tuleekohan ensin vain myyntikielto ja vasta esim. 20 vuoden päästä käyttökielto?
%&% kirjoitti:Onko ilmakiväärille ja pienoiskiväärille mitään lyijytöntä luotia olemassakaan?
Jos tuota sivulla 3 olevaa pdf:ää oikein tulkitsi, niin 36 kk siirtymäaika totaalikiellossa, muussa tapauksessa 18kk. Metsästyksessä tämän vielä jotenkin ymmärtää, mutta ei rata-ammunnassa. Selväähän on, että jotain rajoituksia tulee, mutta missä laajuudessa. No 19 päivä äänestävät.
Komsi kirjoitti: Sellainen mielenkiintoinen huomio vain, että näyttäisi tekevän Tikalla 3x isompaa kasaa, kuin vaikka Norma Oryx..![]()
Ihan perus-rihlannousuongelma, joita kupariluodeilla esiintyy, muttei ongelma ole vielä kovin paha, jos reiät ovat pyöreitä, eivätkä abloy-avaimen muotoisia. Omaan uusimpaan hirvikytiskivääriin teetin piipun tiheällä nousulla ja pitkällä ylimenolla nimenomaan pitkien puikkojen ampumista varten. Merkillepantavaa aiheessa oli se, että esimerkiksi LotharWaltterilta ja Sakolta ei yksinkertaisesti edes saa tuollaista .284 1/8" piippuaihiota ollenkaan, eikä sellaista tuntunut löytyvän eurooppalaisilta valmistajilta muutenkaan.
Tevarjo kirjoitti:Ei ole ilmeisesti huomattu, että tämä kielto lopettaa ampumahiihdon tyystin. Valtion kantaa odotellessa, tässä olisi esim. metsästäjäliitolla tilaisuus "ärähtää", mutta taitaa olla vain "tämän kanssa voidaan elää" instanssi.
Olin jo alkukesällä jutuissa liiton johdon kanssa aiheesta, kun aihe meni vasta kulisseissa ja sanoin jo etukäteen, että nyt kannattaa laittaa valoja päälle ja olla hereillä tai SML-lajit loppuvat käytännössä kokonaan (kustannuksiin).
Kun asia koskisi vain siviiliampujia, niin kyseessä on puhtaasti luonnonsuojelun taakse piilotettu asekieltoprojekti.
jiibee kirjoitti:No laitetaan ehdotuksia. Siirtymäaika esim. 10v Tuossa ajassa jokainen aktiiviharrastaja uusii vähintään piipun aseeseen joka tapauksessa. Luotien pituudet samaan painoon kasvaa todennäköisesti, mutta onko tuo oikeasti haitta jos ase suunnitellaan pidemmille luodeille? Mitä itse olen seurannut niin siihen suuntaan kehitys tuntuu menevän muutenkin, ja ulkobollistiikka paranee samalla. Eiköhän monometallit jo ole ballistiikaltaan samaa luokkaa kuin perinteiset 10v sitten. Kaikki harrastukset on joka tapauksessa liian kalliita jos harrastajalta kysytään. Ymmärrän kyllä kantanne ja olen sitä mieltä että lyijyn totaalikielto on hulluutta, mutta se ei estä ajattelemasta asian kääntöpuolta.
Ampumaharrastaja, metsästäjä, reserviläinen ja asekeräilijä:
Muista, että asekieltäjän mielestä jokainen ase on tuhottava!
Muista, että sinunkin kaikki aseesi ovat kieltolistalla!
Muista, että jokainen ase on tärkeä!
Muista, että asekieltäjän mielestä jokainen ase on tuhottava!
Muista, että sinunkin kaikki aseesi ovat kieltolistalla!
Muista, että jokainen ase on tärkeä!
Kannattaa huomata, että tässä on vähintään kaksi kieltoa kehitteillä:
- Komission kielto lyijyisille haulikonpanoksille, joka voi olla voimassa piankin.
- ECHA:ssa valmisteilla oleva asia, jossa mukana ovat myös luodit ja kalastuspainot. Tätä voi vielä reilun kuukauden ajan kommentoida ECHA:lle: https://echa.europa.eu/fi/calls-for-com ... 24001/term
- Komission kielto lyijyisille haulikonpanoksille, joka voi olla voimassa piankin.
- ECHA:ssa valmisteilla oleva asia, jossa mukana ovat myös luodit ja kalastuspainot. Tätä voi vielä reilun kuukauden ajan kommentoida ECHA:lle: https://echa.europa.eu/fi/calls-for-com ... 24001/term
Komissiolla tuntuu nyt olevan kova tarve saada näitä kieltoja millä vain keinoilla läpi. Todelliset taustat olisivat varmasti enemmän kuin mielenkiintoisia kuulla...
jiibee kirjoitti:Muutoksen vastustajia löytyy aina. Kuinka monta asetta jäi vanhanaikaiseksi kun siirryttiin savuttomaan ruutiin? Tai 70 mm hylsyihin haulikoissa?
Kiellettiinkö mustaruuti ja 65mm pitkät haulikonhylsyt? Ei kielletty.
jiibee kirjoitti:Siirtymäaika esim. 10v Tuossa ajassa jokainen aktiiviharrastaja uusii vähintään piipun aseeseen joka tapauksessa.
Eivät uusi, jos aseita on vaikkapa 10, tai edes 3. Edellinen piipunvaihtoni tuli muuten maksamaan 900 euroa. Kymmenelle aseelle se on 9000 euroa.
jiibee kirjoitti:Luotien pituudet samaan painoon kasvaa todennäköisesti, mutta onko tuo oikeasti haitta jos ase suunnitellaan pidemmille luodeille? Mitä itse olen seurannut niin siihen suuntaan kehitys tuntuu menevän muutenkin, ja ulkobollistiikka paranee samalla.
Totta, jos materiaali pidetään samana. Muutoin verrataan appelsiineja omenoihin.
jiibee kirjoitti: Eiköhän monometallit jo ole ballistiikaltaan samaa luokkaa kuin perinteiset 10v sitten.
Eivät ole. Tämä selviää jo melko vähäisellä perehtymisellä. Jos olisi, niitä käytettäisiin kasa-ammunnassa, vaan eipä käytetä.
jiibee kirjoitti:Kaikki harrastukset on joka tapauksessa liian kalliita jos harrastajalta kysytään. Ymmärrän kyllä kantanne ja olen sitä mieltä että lyijyn totaalikielto on hulluutta, mutta se ei estä ajattelemasta asian kääntöpuolta.
Se, että joku asia on kallista, ei ole vielä argumentti sille, että sen pitäisi olla kalliimpaa. Jäi epäselväksi, mikä se kääntöpuoli on? Siis olettaen, että on jotain positiivista? Tietänet, että esimerkiksi kupari on lyijyä haitallisempaa.
jiibee kirjoitti:No laitetaan ehdotuksia. Siirtymäaika esim. 10v Tuossa ajassa jokainen aktiiviharrastaja uusii vähintään piipun aseeseen joka tapauksessa.
Sinäkö vaihdat oikeasti alle 10 vuoden välein piipun jokaiseen omistamaasi pistooliin, revolveriin, pienoispistooliin, pienoisrevolveriin, pienoiskivääriin ja metsästyskivääriin?
Tony1911 kirjoitti:jiibee kirjoitti:No laitetaan ehdotuksia. Siirtymäaika esim. 10v Tuossa ajassa jokainen aktiiviharrastaja uusii vähintään piipun aseeseen joka tapauksessa.
Sinäkö vaihdat oikeasti alle 10 vuoden välein piipun jokaiseen omistamaasi pistooliin, revolveriin, pienoispistooliin, pienoisrevolveriin, pienoiskivääriin ja metsästyskivääriin?
Mulla tuo tekis n. 300€/kk tasaisen vauhdin taulukolla laskettuna...
Ja kuolemaan asti. En vaihda.
-
Jerry Cotton
- Isäntä
Jos vain näitä ihmisiä olisi harrastajina, jotka vaihtavat piipun kerran 10 vuodessa tai useammin, niin aika yksin saisivat harrastaa ja kamppailla lajinsa puolesta ennen kuin reipas leirielämä kutsuisi.