Silent Steel äänenvaimentimet

The home of innovative suppressors
https://www.silentsteel.fi/

Valvoja: Pretorian

Pretorian
Suurmestari

Re: Silent Steel äänenvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Pretorian »

Ensimmäisenä tulee BoreLock kiinnityksellä. Saimaa Still kiinnitystä ei tule koska lukitus on vaikea ja kallis valmistaa.

Myöhemmin tulee oma "Pro" malli jossa eri kierre kuin Borelockissa (nopeampi kiinnittää) ja siihen hyvä säädettävä suujarru. Ainakin yhtä hyvä kuin Saimaa tai jopa parempi.

Tähän Pro malliin olen miettinyt että siihen mahdollisesti tekisi adaptereita eri valmistajien kierteille.

Idea siitä että kierreosa olisi vaihdettavissa on hyvä mutta tällä hetkellä ajatus on että kierreosa on laserhitsattu runkoon kiinni vaimentimen irrottamisen helpottamiseksi. Tai siis että vaimennin ei avaudu kyseisestä kierteestä kun vaimenninta kiertää pois aseesta.

9mm pcc vaimennin tulee myös tämän vuoden puolella. Sama runko kuin kiväärivaimentimessa mutta materiaalina käytetään myös alumiinia. Kiväärivaimennin kokonaan ruostumatonta terästä.
Pretorian
Suurmestari

Parin viikon päästä tulee äänenpainemittari ja pääsen ampumaan enemmän testejä. Laitan tuloksia kun saan mustaa valkoiselle. Jos mittari näyttää yhtä hyviä tuloksia mitä vaimennin korvakuulolta kuulostaa niin sorvit pyörähtää käyntiin.
Komsi
Mestari

Viesti Kirjoittaja Komsi »

Tehkääs sellainen Warcomp-tyylinen lieskari (tai edes kolmihaarainen), johon saa äänenvaimentimen tosiaan pikana kiinni, niin täällä voisi olla asiakas.
Pretorian
Suurmestari

Komsi kirjoitti:Tehkääs sellainen Warcomp-tyylinen lieskari (tai edes kolmihaarainen), johon saa äänenvaimentimen tosiaan pikana kiinni, niin täällä voisi olla asiakas.

Eli liekinsammuttimeen samaa ideaa kuin Saimaan Sport jarrussa? hienosäätöreiät rekyylinhallintaan?
Hount
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Hount »

Nyt vielä kun saisi jostain BoreLock kauluksen 14x1 LH kierteelle.
Myös jos tiedossa kuka seppä haluaisi tuollaisen pyöräyttää 1/2-28 kauluksesta?
Neponen
Mestari

Viesti Kirjoittaja Neponen »

Pretorian kirjoitti:Ensimmäisenä tulee BoreLock kiinnityksellä. Saimaa Still kiinnitystä ei tule koska lukitus on vaikea ja kallis valmistaa.

Myöhemmin tulee oma "Pro" malli jossa eri kierre kuin Borelockissa (nopeampi kiinnittää) ja siihen hyvä säädettävä suujarru. Ainakin yhtä hyvä kuin Saimaa tai jopa parempi.

Tähän Pro malliin olen miettinyt että siihen mahdollisesti tekisi adaptereita eri valmistajien kierteille.

Idea siitä että kierreosa olisi vaihdettavissa on hyvä mutta tällä hetkellä ajatus on että kierreosa on laserhitsattu runkoon kiinni vaimentimen irrottamisen helpottamiseksi. Tai siis että vaimennin ei avaudu kyseisestä kierteestä kun vaimenninta kiertää pois aseesta.

Teräksisen vaimentimen luulisi kestävän lyhytpiippuisen paineet, mutta suujarru mietityttää eniten.
Tuleeko vaimentimille suunnitellut suujarrut miten vahvasta teräksestä? Lyhyemmillä piipuilla liekkieroosiota tapahtuu suujarrussa herkästi, jos teräs ei ole läpikarkaistua.
aqualung
Kisälli

Viesti Kirjoittaja aqualung »

Pretorian kirjoitti:Eli liekinsammuttimeen samaa ideaa kuin Saimaan Sport jarrussa? hienosäätöreiät rekyylinhallintaan?

Tällainen Saimaan Sport -tyylinen hienosäädettävä kiinnostaisi ainakin minua. Malli on ollut mulla käytössä kahdessa .223 kiväärissä ja yhdessä 7.62x39 AK:ssa, ja kaikista on saanut miellyttävän neutraalit.
Silent Steel -mallin soisin tosin olevan järeämmästä teräksestä ja paremmalla lämpökäsittelyllä - 10.5” piippu on parin tuhannen .223 laukauksen jälkeen syönyt lähes puolet pois Sport-jarrun keskimmäisestä laipasta.

Kuva
Kuva n. 1500 ls kohdalta, jolloin n. 1/3 laipasta oli poistunut liekkieroosion matkaan.
Pretorian
Suurmestari

aqualung kirjoitti:
Pretorian kirjoitti:Eli liekinsammuttimeen samaa ideaa kuin Saimaan Sport jarrussa? hienosäätöreiät rekyylinhallintaan?

Tällainen Saimaan Sport -tyylinen hienosäädettävä kiinnostaisi ainakin minua. Malli on ollut mulla käytössä kahdessa .223 kiväärissä ja yhdessä 7.62x39 AK:ssa, ja kaikista on saanut miellyttävän neutraalit.
Silent Steel -mallin soisin tosin olevan järeämmästä teräksestä ja paremmalla lämpökäsittelyllä - 10.5” piippu on parin tuhannen .223 laukauksen jälkeen syönyt lähes puolet pois Sport-jarrun keskimmäisestä laipasta.

Kuva
Kuva n. 1500 ls kohdalta, jolloin n. 1/3 laipasta oli poistunut liekkieroosion matkaan.

En tiedä onko sellaista terästä edes olemassa mikä tuossa kestäisi. Saimaan jarru on 42crmo4 nuorrutusterästä joka on nitrattu kovaksi. Pidempää nitrausprosessia ei voi käyttää koska silloin jarru karkenee läpi ja käy kuten muutamalle surullisen kuuluisalle liekinsammuttajalle. Laipan paksuutta voi toki lisätä joten on enemmän kulutuspintaa.
Hande
Gunwriter
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hande »

Lyhytpiippuinen .223 on todella rankka suujarrulle. Kun laipan reikä on pieni, kovakaan rauta ei kestä pitkää aikaa ottamatta osumaa.
SS suujarruun helpoin tuunaus on suurentaa takimmaisen laipan reikää isommaksi, esim. 8.5mm terällä sorvissa ;)
"First weapon is your mind"
-マリオ
John Doe
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Entäpä jos jarru kuluva osa olisi kiinni kierteellä ja vaihdettava kuten vaikka SIGin QD Taper-Lok?
SRA E-K
Hount
Suurmestari

John Doe kirjoitti:Entäpä jos jarru kuluva osa olisi kiinni kierteellä ja vaihdettava kuten vaikka SIGin QD Taper-Lok?

Minusta on parempi jos itse jarru on se kuluva osa. Jarrun takana sitten irrallinen kaulus johon vaimennin kiinnittyy.
Onhan tuo SIG:in jarru/vaimenninjärjestelmä ihan hieno, mutta itse suosisin ratkaisua jossa ei ole yhden valmistajan osien varassa.

Siksi haluaisinkin nähdä että markkinoille tulisi enemmän samaa kierrettä käyttäviä, keskenään yhteensopivia vaimentimia & kierrekauluksia. (Eli sellaisia kuin Ase Utran BoreLock Collar)
Tuossa on hyvinä puolina omasta mielestäni:
    * Voi käyttää juuri haluamaansa suujarrua (olettaen että mahtuu mittojen puolesta vaimentimen sisälle) eikä joudu tyytymään vaimenninvalmistajan omien jarrujen valikoimaan.
    * Myöhemmin jos ampuu jarrun "loppuun" niin sen vaihto onnistuu ilman custom osien teettämistä vaikka vaimenninvalmistaja olisi lopettanut käyttämäsi osien valmistuksen.

Onhan tuossa kauluksen käyttämisessä haittaakin:
    * Ylimääräisiä osia kerryttämässä välyksiä.
    * Vaimentimen kierrekaulus on mukana menossa aina silloinkin kun vaimenninta ei käytetä. Se vaatii melkein oman kierresuojan jos viettää paljon aikaa radalla, metsässä, kivikossa jne. ilman vaimenninta.
John Doe
Suurmestari

Hount kirjoitti:
John Doe kirjoitti:Entäpä jos jarru kuluva osa olisi kiinni kierteellä ja vaihdettava kuten vaikka SIGin QD Taper-Lok?

Minusta on parempi jos itse jarru on se kuluva osa. Jarrun takana sitten irrallinen kaulus johon vaimennin kiinnittyy.
Onhan tuo SIG:in jarru/vaimenninjärjestelmä ihan hieno, mutta itse suosisin ratkaisua jossa ei ole yhden valmistajan osien varassa.

Toistit mitä sanoin ja kuvailit juuri SIGin vai haetko jotain muuta?

Kuva
SRA E-K
Hount
Suurmestari

John Doe kirjoitti:
Hount kirjoitti:

Toistit mitä sanoin ja kuvailit juuri SIGin vai haetko jotain muuta?

Joo, se mitä hain jäi tuohon loppuosaan viestistä jonka jätit pois lainauksesta.
Kirjoitin varmaan epäselvästi, SIG:n ratkaisussa tuo jarru on täysin customia, en haulua että kuluva osa on sellainen joka on 1) kallis 2) vain yhdetä valmistajalta 3) epästandardi (piipun kierteisiin kiinnittyvän suujarrun saat aina valmiina ilman että tarvitsee mennä lakki kourassa juttelemaan sille joka seisoo sorvin ääressä.
John Doe
Suurmestari

Jaa että kaulus jossa vaikka 5/8-24, jotta saa muiden jarrut kiinni? Kuulostaa vähän pitkältä ja painavalta. SIGissä yhdistyy kivasti hinta, keveys ja kompatius. Nuohan maksaa ~70usd (suomessa 160!). Pienemmät koneistettavat osat->halvempaa. Toki SIG valmistamassa massana komponentteja tulee halvemmaksi kuin kotimainen tekijä. Sinänsä tuollaisen kauluksen jarruelementin tekee huomattavan edukkaasti suhteessa itse kaulukseen. Yhdellä kiinnityksellä samaan ajoon reikä, ulkoinen kierre, profiloinnit tarpeen mukaan pyörivillä työkaluilla ja katkaisu.
SRA E-K
Hount
Suurmestari

John Doe kirjoitti:Jaa että kaulus jossa vaikka 5/8-24, jotta saa muiden jarrut kiinni? Kuulostaa vähän pitkältä ja painavalta. SIGissä yhdistyy kivasti hinta, keveys ja kompatius. Nuohan maksaa ~70usd (suomessa 160!). Pienemmät koneistettavat osat->halvempaa. Toki SIG valmistamassa massana komponentteja tulee halvemmaksi kuin kotimainen tekijä. Sinänsä tuollaisen kauluksen jarruelementin tekee huomattavan edukkaasti suhteessa itse kaulukseen. Yhdellä kiinnityksellä samaan ajoon reikä, ulkoinen kierre, profiloinnit tarpeen mukaan pyörivillä työkaluilla ja katkaisu.

Ei, vaan kaulus joka kiertyy piipun kierteeseen, ja kauluksen jälkeen on vielä piipun kierrettä näkyvissä johon kiertyy suujarru. Ihan kuten Ase Utran Borelock Collar toimii. Nyt on vaan haussa noita kauluksia eri kierteillä kuin nykyinen tarjolla oleva 1/2-28

ks. allaoleva kuva ja linkit:
https://sdsequipement.com/boutique/7733/adaptateur-ase-utra-borelock-mounting-collar-12x28.jpg
https://www.aseutra.fi/borelock-mounting-collar/
Hinta suomessa n. 69 €
https://viranomainen.fi/p64512/ase-utra-borelock-mounting-collar
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Silent Steel”