SRA SM 2021 Niinisalo

Maniver
Isäntä

Re: SRA SM 2021 Niinisalo

Viesti Kirjoittaja Maniver »

kaaleb kirjoitti:Mitenkä näette, jos kysytään "Onko ampuja valmis" ja vielä avaan kivääristä aimpointin läpät ja tsekkaan sen läpi, että onhan valopiste päällä ase 45 asteen kulmasssa etumaastoon valmiusasennossa, että onko tämä tulkittavissa jotenkin tähtäämiseksi ja penaltyn tai dq:n arvoiseksi suoritukseksi? Näin tuli tehtyä, eikä sanomista tullut, mutta voiko jossain olosuhteissa tulla?

En näe tuota mitenkään deequn arvoiseksi. Aika moni, mukaan lukien minä, tsekkaa esimerkiksi pistoolistaan punapisteen tilan juuri ennen lähtöä kun ase on ladattuna kotelossa (lähtövalmiudessa kuten kivääri).
"It's Solo, and he's shooting first! That's not fair!"
―A stormtrooper, upon seeing Han Solo in battle
Decies
Kisälli

Viesti Kirjoittaja Decies »

-JP- kirjoitti:Tähtäinkuvan ottaminen ladatulla aseella on asia joka vaatii tarkennusta, SRA toimikunta käsittelee asiaa seuraavassa kokouksessa.

Joo. Mutta sillä nyt ei ole käytännön merkitystä missä välissä sen tuossa ottaa. Jos kuula hiihtää ennen piippiä se DQ joka tapauksessa. Ja taas toisaalta mitään turvallisuutta vaarantavaa ei ole koska on annettu lataa ja varmista.
Sinänsä siis se ja sama jos ampujat eivät osaa katsoa valoja oikea aikaisesti.

Enemmän olisin huolissani tuomarilinjasta jos lähtöasennolla ei tarkoiteta aseen tilaa tai jaellaan toimareita piippien ulkopuolella...
Erola
Isäntä

Viesti Kirjoittaja Erola »

is95kiko kirjoitti:
Erola kirjoitti::-k eli toisin sanoen se on tuomarin virhe jos kilpailija ampuukin 10 laukausta vaikka max olikin 9? Ja tästä ei tule toimintavirhettä?

Kyllähän kilpailija voi ampua vaikka 50, laukaisumäärä ei ollut R8:lla rajoitettua, vain aloitustilan patruunamäärä. Joten ei tule toimintavirhettä.

Tuomarin tehtävä on varmistaa että kaikki lähtevät samalla tavalla liikkeelle, ei niitä lähtötilan eroja voi toimintavirheillä "korjata".
Tuomarin pitää varmistaa että jos lähtö on 9 patruunalla että kilpailijalla ei ole lähdössä 15 patruunaa.
No niin.
Eli kilpailija olisi voinut laittaa 10 paukkua ja ampunut rastin lataamatta välillä. Tämä olisi ollut tuomarin vika ja suoritus hyväksytään?

Turha olla huolissaa tai vetää yleisiä johtopäätöksiä kilpailun tuomarilinjasta. Minun eka SM tuomarina ja koetan oppia tästä tapauksesta missä olin mukana.
Pahoittelen tätä virhettä, niitä muita juttuja en pahoittele :D
Cede
Renki

Viesti Kirjoittaja Cede »

Rasti 4:n rastivastaavana voisin kommentoida:

"* Rasti 4: ihan ok, aloituksesta ei saanut ampua vaan piti siirtyä laatikkoon.. tämä aloitus toistui joka rastilla, ei nyt ihan huippua ollut rastisuunnittelussa."

Mikä olisi rakentava ehdotus tähän? Itse koin että rastia rakentaessa että aloitusboksin asemoiminen ampumapaikkojen väliin oli oikein hyvä. Nähtiin useita variaatioita suorituksissa, ja rasti pyöri oman kokemuksen mukaan oikein hyvin. Jos olisi ollut lähtö jommassa kummassa boksissa olisi tullut turhaa aloituspaikan arpomista ampujan kanssa ja rasti ei olisi ollut yhtä hyvin hallinnassa. Lisäksi liikettä olisi ollut vähän, ja rasti olisi ehkä ollut turhan lyhyt. Ehkä jopa olisi helpottunut liikaa! Nyt näytti että rastin voittajalle se oli helppo, muut saivat ponnistella oikein tosissaan.

"-Oli itsellä neljännet SM-kisat ja ehkä näissä sitten näkyi korona-aika, oli vähän sellainen kyläkisa-höntsäkisa -fiilis osalla rasteilla, ei tuntunut SM-kisan tasoiselta toiminnalta kaikilta osin.[/quote]"

Omalta osalta oli 9:t SM kisat toimitsijana, ja kokemus oli oikein hyvä. Ruoka ja majoitus oli erinomaiset, puitteet oli mainiot eikä tarvinnut rakennella mitään oransseja IPSC elementti-helvettejä. Tietenkin komppaniallinen Leopardeja ajettuna rekvisiitaksi ja 10 pyroteknistä ryhmää olisi parantanut meininkiä, mutta ei maailmassa KAIKKEA voi saada :-) Omasta 30-50 % suorituskyvystä tarkasteltuna rastit oli mainiot, kaikkea näkyvää sai ampua, ampumapaikat oli selvät eikä ollut kätkettyjä maaleja jonkun kukkuu-luukun takana joista olisi helposti juossut ohi.Haulimaalit kaatuivat Rem870, 28g ja mod supparilla kunhan vaan malttoi tähdätä. Jälleen kerran parhaat ampujat voitti kisan, tämä tuntuu olevan teema vuodesta toiseen!

Rovajärven kisoja odotellessa,

JC
is95kiko
Isäntä

Viesti Kirjoittaja is95kiko »

Erola kirjoitti:No niin.
Eli kilpailija olisi voinut laittaa 10 paukkua ja ampunut rastin lataamatta välillä. Tämä olisi ollut tuomarin vika ja suoritus hyväksytään?

Turha olla huolissaa tai vetää yleisiä johtopäätöksiä kilpailun tuomarilinjasta. Minun eka SM tuomarina ja koetan oppia tästä tapauksesta missä olin mukana.
Pahoittelen tätä virhettä, niitä muita juttuja en pahoittele :D

Virheitä tulee, se on inhimillistä. Sekä ampujien että tuomarien pitäisi muistaa, että ratamestari on tarkoitettu ratkomaan näitä epäselviä tilanteita.
Ratamestarilla ei ole kisan aikana muita velvollisuuksia kuin ratkoa näitä ongelmia.

Jos minä olisin tuomarina niin kaikkea ei voi aina tarkistaa eli jos kysyy kilpailijalta että onko ladattu 9:llä ja kilpailija sanoo että on ja silti ampuu lataamatta enemmän niin määräisin kilpailijalle uusinnan, ottaisin ratamestarin mukaan vielä tilanteen ratkomiseen. Joissakin tapauksissa kyse voi myös olla epäurheilijamaisesta käytöksestä, josta voi kilpailujohtaja sitten poistaa kilpailijan kilpailusta.
Kilpailijalla on sitten oikeus valittaa ratamestarille ja SM:ien ollessa kyseessä myös jurylle.

Näistä tilanteista on hyvä keskustella, jotta tuomaroinnin virheitä saataisiin vältettyä ja tasoa näin nostettua.
eero
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja eero »

Ajattelin jo etten asiasta mitään kirjoita, vaan haudataan arkistoon, mutta koska tässä nyt esitettiin paikkansapitämättömiä väitteitä asiasta, niin mainitaan pari juttua. Rastille tullessa ilmapiiri vaikutti "hieman" kireältä, mutta ajattelin etten anna sen haitata, koska olen squadin ensimmäinen ampuja. Ensimmäinen silmiinpistävä juttu oli asekäsittelyn suuntaus, johon mennessäni ottamaan asetta pussista toimitsija seisoi vain muutamia asteita sivussa suoraan käsittelyn etupuolella. Toinen oli telineen puuttuminen.

Aseen tila oli max 9 patruunalla ladattu ja varmistettu. Lipas kiinni.
Näistä poikkeaminen ja siitä rangaistuksen saaminen ei ole tuomarin mielivaltaa tai vit**maisuutta. On niin selkeästi mainittu ja väärinymmärryksen mahdollisuus pieni että ilmeisesti siitä johtuen ei ole erikseen laitettu rastikuvaukseen toimintavirheen määräytymisperusteeksi. Mutta noista poikkeaminen on rastikuvaksesta poikkeamista.

Valmiustilaksi kilpailuaamuna SSI:hin päivitetyn kilpailuohjelman rastikuvauksessa oli mainittu enintään 9 patruunalla ladattu. Ei mitään muuta, enkä muuta kuullut rastikuvauksen aikana. Oliko kuulonsuojaus päässä, luotinko päivitetyn kilpailuohjelman kuvaukseen vai mitä, en tiedä.

Virheen saanutta henkilöä huomautettiin kohteliaasti aloituksessa

Lähtöboksissa ollessani ilman lipasta alkoi ihmettely. Tuomari osoitti sormella minua olkapäähän ja sanoi että perä kiinni. Sanoin että on. Tuomari sanoi että lipas kiinni. Kysyin että mitä tarkoitat? Tuomari alkoi irvistellä ja pyöritellä päätään ja hetkeä myöhemmin nosti timerin ylös ja huusi huomio. Suoritus meni ihan ok, ja välittömästi lopetuksen jälkeen alkoi suhteellisen aggressiiviselta tuntunut huutaminen siitä, että "mikset noudata tuomarin ohjeita?". Sanoin, että en ymmärrä mitä ohjeita tai mitä olisin tehnyt väärin. Tämän jälkeen minulle haettiin jostain toimitsijateltan takaa puun kyljestä laminoitu kortti, johon oli nähdäkseni mustalla tussilla lisätty "Lipas kiinni".

Aloitusasento oli Normaalisti seisten alueella A.

Niin, te olitte keksineet myös lisätä, että tukikädellä on pidettävä aseen etutukista kiinni, vaikkei tämäkään näy sen enempää lajin säännöissä, kuin kilpailuohjelman rastikuvauksessa. Lukiko asia siellä teltan takana puun kyljessä, en voi tietää.

Keskultelimme suorituksen jälkeen kilpailijan kanssa ja saimme ymmärryksen ettei hän sittenkään ymmärtänyt rastikuvausta koska se oli "Lipas kiinni"-verran erilainen, mitä kilpailua ennen toimitettu rastikuvaus. Oli mennyt ohi kuvauksen Lipas kiinni -velvoite.

Sinä vaikutit tässä "keskustelussa" kovin kiinnostuneelta siitä, montako patruunaa lippaassa oli. Siis siinä, joka ei ollut edes aseessa. Ymmärsin, että olisit halunnut antaa toimintavirheiden määrän patruunoiden määrän mukaan. Minullahan oli toinen lipas vyöllä, jonka olisin kyllä voinut kiinnittää, ja startissa pudottaa, joten mitään etua tästä ilman lipasta lähtemisestä ei edes ollut.

Lauantaina menin muuten pohjoispään lounasalueelle tietämättä miten homma toimii. Siinä oli yksi toimitsijaliivinen, joten kysäisin, että "moikka, saako täältä ruokaa tällaisella aterialipukkeella?"
Vastaus oli "vi**u mä en ole mikään palvelija, eti ite".
No minä tähän, että "ok kiitti, eiköhän tämä tästä järjesty..."
En tuolloin edes tiennyt kuka tämä oli, mutta rastille 8 tullessa sekin sitten selvisi.

Edit: ai niin foorumisofta korjaa voimasanat. Varmaan hyväkin niin.
Homer
Guru

Viesti Kirjoittaja Homer »

Toimitsija, tuo kilpailijan apu ja tuki kaikissa tilanteissa :D

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Dummy
Suurmestari

Viesti Kirjoittaja Dummy »

eero kirjoitti:Lähtöboksissa ollessani ilman lipasta alkoi ihmettely. Tuomari osoitti sormella minua olkapäähän ja sanoi että perä kiinni. Sanoin että on. Tuomari sanoi että lipas kiinni. Kysyin että mitä tarkoitat? Tuomari alkoi irvistellä ja pyöritellä päätään ja hetkeä myöhemmin nosti timerin ylös ja huusi huomio. Suoritus meni ihan ok, ja välittömästi lopetuksen jälkeen alkoi suhteellisen aggressiiviselta tuntunut huutaminen siitä, että "mikset noudata tuomarin ohjeita?"

Yksinkertaisesti, jos ase ja ampuja ei ole rastikuvauksen mukaisessa tilassa, niin piippiä ei tule, piste. Tuomari on vastuussa siitä, että piipin tullessa ampuja ja ase on rastikuvauksen mukaisessa tilassa. Ihan turha ruveta jakamaan virheitä rastin jälkeen jos on itse hyväksynyt lähtöasennon & aseentilan ja antanut piipin.
Grande Master
Erola
Isäntä

Viesti Kirjoittaja Erola »

eero kirjoitti:Ajattelin jo etten asiasta mitään kirjoita, vaan haudataan arkistoon, mutta koska tässä nyt esitettiin paikkansapitämättömiä väitteitä asiasta, niin mainitaan pari juttua. Rastille tullessa ilmapiiri vaikutti "hieman" kireältä, mutta ajattelin etten anna sen haitata, koska olen squadin ensimmäinen ampuja. Ensimmäinen silmiinpistävä juttu oli asekäsittelyn suuntaus, johon mennessäni ottamaan asetta pussista toimitsija seisoi vain muutamia asteita sivussa suoraan käsittelyn etupuolella. Toinen oli telineen puuttuminen.

Aseen tila oli max 9 patruunalla ladattu ja varmistettu. Lipas kiinni.
Näistä poikkeaminen ja siitä rangaistuksen saaminen ei ole tuomarin mielivaltaa tai vit**maisuutta. On niin selkeästi mainittu ja väärinymmärryksen mahdollisuus pieni että ilmeisesti siitä johtuen ei ole erikseen laitettu rastikuvaukseen toimintavirheen määräytymisperusteeksi. Mutta noista poikkeaminen on rastikuvaksesta poikkeamista.

Valmiustilaksi kilpailuaamuna SSI:hin päivitetyn kilpailuohjelman rastikuvauksessa oli mainittu enintään 9 patruunalla ladattu. Ei mitään muuta, enkä muuta kuullut rastikuvauksen aikana. Oliko kuulonsuojaus päässä, luotinko päivitetyn kilpailuohjelman kuvaukseen vai mitä, en tiedä.

Virheen saanutta henkilöä huomautettiin kohteliaasti aloituksessa

Lähtöboksissa ollessani ilman lipasta alkoi ihmettely. Tuomari osoitti sormella minua olkapäähän ja sanoi että perä kiinni. Sanoin että on. Tuomari sanoi että lipas kiinni. Kysyin että mitä tarkoitat? Tuomari alkoi irvistellä ja pyöritellä päätään ja hetkeä myöhemmin nosti timerin ylös ja huusi huomio. Suoritus meni ihan ok, ja välittömästi lopetuksen jälkeen alkoi suhteellisen aggressiiviselta tuntunut huutaminen siitä, että "mikset noudata tuomarin ohjeita?". Sanoin, että en ymmärrä mitä ohjeita tai mitä olisin tehnyt väärin. Tämän jälkeen minulle haettiin jostain toimitsijateltan takaa puun kyljestä laminoitu kortti, johon oli nähdäkseni mustalla tussilla lisätty "Lipas kiinni".

Aloitusasento oli Normaalisti seisten alueella A.

Niin, te olitte keksineet myös lisätä, että tukikädellä on pidettävä aseen etutukista kiinni, vaikkei tämäkään näy sen enempää lajin säännöissä, kuin kilpailuohjelman rastikuvauksessa. Lukiko asia siellä teltan takana puun kyljessä, en voi tietää.

Keskultelimme suorituksen jälkeen kilpailijan kanssa ja saimme ymmärryksen ettei hän sittenkään ymmärtänyt rastikuvausta koska se oli "Lipas kiinni"-verran erilainen, mitä kilpailua ennen toimitettu rastikuvaus. Oli mennyt ohi kuvauksen Lipas kiinni -velvoite.

Sinä vaikutit tässä "keskustelussa" kovin kiinnostuneelta siitä, montako patruunaa lippaassa oli. Siis siinä, joka ei ollut edes aseessa. Ymmärsin, että olisit halunnut antaa toimintavirheiden määrän patruunoiden määrän mukaan. Minullahan oli toinen lipas vyöllä, jonka olisin kyllä voinut kiinnittää, ja startissa pudottaa, joten mitään etua tästä ilman lipasta lähtemisestä ei edes ollut.

Lauantaina menin muuten pohjoispään lounasalueelle tietämättä miten homma toimii. Siinä oli yksi toimitsijaliivinen, joten kysäisin, että "moikka, saako täältä ruokaa tällaisella aterialipukkeella?"
Vastaus oli "vi**u mä en ole mikään palvelija, eti ite".
No minä tähän, että "ok kiitti, eiköhän tämä tästä järjesty..."
En tuolloin edes tiennyt kuka tämä oli, mutta rastille 8 tullessa sekin sitten selvisi.

Edit: ai niin foorumisofta korjaa voimasanat. Varmaan hyväkin niin.

No tuolleenhan se suurinpiirtein meni... Tuntemus on tietysti erilainen sinulla kun minulla ja sinut tuomaroineella tuomarilla. Sille ei voi mitään näin jälkeen päin. Pahoittelen.

Täyttä lipasta sinun kädessä ihmeteltiin ja pohdittiin että jos olisit laittanut sen kiinni ja siinä olisi ollut 10 paukkua mitä siitä olisi seurannut.

Mutta sitten tämä.
Vastaus oli "vi**u mä en ole mikään palvelija, eti ite". En todellakaan ole sanonut näin. Eihän tuossa lauseessa ole mitään järkeä. Muistan sinun kysyneen asiasta ja koska en tiedä miten hommat kuuluu hoitaa niin pyysin ottamaan ite ruokaa kun en tiedä.
On kyllä ollu kusipäinen vastaus minkä olet kuullut. Noin en ole sitä kuitenkaan sanonut. Ja miksi ihmeessä olisin noin sanonut. Vit*umaisuuttani? Ei ole minun tyylistä. Edes minun huumori ei ole tuommoista.
is95kiko
Isäntä

Viesti Kirjoittaja is95kiko »

Cede kirjoitti:Rasti 4:n rastivastaavana voisin kommentoida:

"* Rasti 4: ihan ok, aloituksesta ei saanut ampua vaan piti siirtyä laatikkoon.. tämä aloitus toistui joka rastilla, ei nyt ihan huippua ollut rastisuunnittelussa."

Mikä olisi rakentava ehdotus tähän?
...
JC

Siinä, että SM-kisoissa aloitetaan paikasta X ja siirrytään laatikkoon yhdellä rastilla, ei ole mitään vikaa. Mutta kun on 12 rastia ja 10:llä on sama niin se ei kyllä ole enää ok.
SM-kisoissa pitäisi olla "hienoimmat ja kauneimmat" rastit, ei pelkkää copy-pastea.

Ja rastisuunnittelun helmenä mastosta ammuttu pistoolirasti oli vielä sääntöjen vastainen...
Säännöissä on erikseen kielletty yhdestä näkymästä yli 16 laukauksen ampuminen.
JJL
Mestari

Viesti Kirjoittaja JJL »

Hienoa, että kilpailu saatiin järjestettyä ja kiitos kaikille sitä tekemässä olleille. =D>
Hauskaa oli ja ensi vuonna uudestaan :snipe:
Longrange
Shamaani

Viesti Kirjoittaja Longrange »

En ollut tänä vuonna kisaamassa tai tuomaroimassa mutta muutamia Resulin muita ammunnan SM-kisoja ollut järjestämässä tai Resulin TA:na valvomassa ja tietty välillä kisaajanakin mukana. Kisajärjestäjä saa lähes aina haukut kaupan päälle mutta jonkun ne kisat pitää rakentaa tai ei ole kisoja. Tämä on hyvä muistaa jos kisata haluaa.
Ei harrastukset nyt niin vakavia asioita ole.
PPQ
Isäntä

Viesti Kirjoittaja PPQ »

JJL kirjoitti:Hienoa, että kilpailu saatiin järjestettyä ja kiitos kaikille sitä tekemässä olleille. =D>
Hauskaa oli ja ensi vuonna uudestaan :snipe:

+1
mpikkara
Isäntä

Viesti Kirjoittaja mpikkara »

Longrange kirjoitti:Kisajärjestäjä saa lähes aina haukut kaupan päälle mutta jonkun ne kisat pitää rakentaa tai ei ole kisoja. Tämä on hyvä muistaa jos kisata haluaa.

+1 ja ei kun kisoja järjestämään...
kaaleb
Kisälli

Viesti Kirjoittaja kaaleb »

Olin ekaa kertaa SM-kisoissa itse ja mukavaa oli! Aikataulut rullasivat kivasti etuajassa ja rasteilla homma pelasi.

Kokemusta on Metsästäjäliiton SM-kisojen järjestämisestä tulospalvelupäällikön roolissa useita kertoja ja hahmotan isojen kilpailujen järjestämiseen tarvittavat ponnistelut, jotka usein ovat sangen mittavat. Siksikin kiitoksia kovasti järjestävälle taholle ja talkooväelle!
Lukittu

Palaa sivulle “Kalenteri 2021”