Uronen Precision UR-22 (oli: UR-22 .22 lr pesitys kysely)
Valvoja: Hande
Re: Uronen Precision UR-22 (oli: UR-22 .22 lr pesitys kysely
Juuri valmistunut: Uronen Precision UR-22 puhdistuspuikon ohjuri
Tämä helpottaa erittäin paljon .22 LR aseen kanssa tärkeän huollon, eli patruunapesän harjaamisen puhtaaksi pesää naarmuttamatta. Tulossa nettikauppaan huomenna 
"First weapon is your mind"
-マリオ
-マリオ
Re: UR-22 .22 lr pesitys kysely
Kaivelin tämän vanhan viestin, koska aihe jäi kiinnostamaan 1,5 vuotta sitten ja ajattelin, että tähän pitää palata..käyrä kirjoitti:Omat 5cent:Hande kirjoitti:On toki jo testattu puolisen vuotta, mutta parhaat testikelit ovat tulleet Suomeen vasta joulun 2023 jälkeen
Lähtöajatuksena on tehdä bulk AR-22 aseita (CMMG, NC, Kriss, Ruger...) huomattavasti tarkempi ase, jonka toimintavarmuus on vähintään samaa luokkaa. Joidenkin osien valmistus paremmista materiaaleista, patruunapesän, rampin yms huolellinen viimeistely auttaa toimintavarmuudessa varsin paljon vaikka patruunapesä olisi ahtaampikin.
Se on tullut testeissä todettua, että tyypillisellä USA .22 lr itselataavalla aseella (ja piipulla) on erittäin haastavaa saada aikaan hyvää säännöllistä osuntaa. Tämä johtunee osittain SAAMI-mitoituksesta.
Kertokaa lisää kokemuksia ja näkemyksiä
En tiedä kuinka bulkkikamaa on NC piekkarit, mutta sanoisin kunhan käynti on edes sillä tasolla niin imho toiminnalliseksi piekkariksi ihan riittävä. Toimintavarmuus ehkä se merkittävämpi tekijä saada esim. NC tasolle. Itse ammun piekkarilla kivääritreeniä aika paljon 100 m radalla ja nyt talvellakin käynti on CCI stanulla vähintään riittävä, jos ristikko on pyöreän halk. 11cm pellin päällä niin aina kilahtaa.Alle 100 m etäisyyksillä en ole huomannut, että käynti ei riittäisi missään tilanteessa. Toki 22lr benchrest pienoiskiväärit erikseen.
Toimintavarmuus ko. aseessa ollut hyvä. Putsaamatta n. 1500 lks jälkeen -15 pakkasessa alkoi tulla ensimmäiset häiriöt, koska yksi lipas ei kerennyt nostaa patruunaa. Oli syksyn ja Norman patruunan jäljiltä hieman tönkissä. Muutoin se vaan pelaa ja pelaa.![]()
Jos saa tehtyä oleellisesti paremman piekkarin, kuin esim. yllämainittu niin ei kai siinä ole juuri muutettavaa silloin?
Mitä lipasta muuten UR-22 käyttää?
Ammuin aiemmin myöskin NC:llä, jonka toimintavarmuus oli ihan mukava, eli 500-600lks pystyi ampumaan 100% varmuudella häiriöttä, mutta tämän jälkeen oli käytännössä pakko puhdistaa edes jostain nurkasta vähän, jotta toiminta jatkui. Norman tac22:lla ei osunut senkään vertaa, ja häiriötäkin oli enemmän, kuin eniten käytetyllä cci std:lla. Pidemmän päälle kuitenkin alkoi ärsyttää, kun tuntui ettei aseella saanut hyvää/erinomaista ja tasaista osuntaa, millään patruunalla. Sataan metriin siihen edellä mainittuun 100 millin peltiin osuminen vaati ihan töitä (lue: tuuria), koska ominaiskäynti oli lähes saman verran kuin pellin halkaisija. Minun NC oli hiukankaan likaisena tosi herkkä lippaan löysille jousille: mulla on osassa lippaissa löysät vakiot ja osassa Finntacin jäykät jouset. UP:lla tuntuu olevan ihan merkityksetöntä, mitä lipasta käytän, ja miten paljon on moskaa koneessa. Toimii samalla tavalla kaikilla jousilla, joka on mulle uutta. Kaikki on BD lippaita.
Nyt puolen vuoden aikana olen ampunut UP:lla joitain tuhansia (<5, eli toistaiseksi aika paljon vähemmän kuin ammuin NC:lla). Käytössä samat olosuhteet (ammun lähes aina sisällä), samat lippaat ja jopa samat patruunaerät (tac22 ja cci STD). Olen puhdistanut aseen testimielessä kerran, ja lippaita en kertaakaan. En vieläkään ole saanut yhtäkään häiriötä aikaan (kop kop). Osunnasta en sano vielä muuta kuin, että se vaikuttaa huomattavasti edeltäjäänsä paremmalta ja testit jatkuu..