Onko tuo CZ75 SP01 Shadow IDPA laillinen?
Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim
Onko tuo CZ75 SP01 Shadow IDPA laillinen?
T,
IDPA kiinnostaa ja minulla on to SP01 Shadow jota käytän ipsissä.
Voiko tuota asetta käyttää IDPA'ssa?
--Patrick
IDPA kiinnostaa ja minulla on to SP01 Shadow jota käytän ipsissä.
Voiko tuota asetta käyttää IDPA'ssa?
--Patrick
Re: Onko tuo CZ75 SP01 Shadow IDPA laillinen?
Tere
Virallisesti Shadow ei käsittääkseni ole IDPA kelpoinen.
ESP luokassa on rajattu pois ns. pitkä pölysuoja joka Shadowssa on ja sitten taas SSP luokan painorajan Shadow ylittää hiukan.
Jenkeissä (ja varmaan muuallakin) on kuitenkin tehty hyväksyttyjä muutoksia Shadowiin jotta se saadaan IDPA kelpoiseksi.
Käytännössä homma menee niin että vähintään vaihdetaan kevyemmät kahvalevyt, "lipaskuilun peltilevy alumiiniseksi" sekä 16paukun lippaat.
Näillä muutoksilla Shadown paino pitäisi tippua alle SSP luokan vaatimuksen jolloin asetta voidaan käyttää SSP:ssä. Lisäksi SSP luokan aseella voidaan ampua myös ESP luokassa vaikka aseessa olisi pitkä pölysuoja, tällöin kuitenkin muiden ESP luokan vaatimusten tulee täyttyä.
Olikohan riittävän epäselvästi ilmaistu asia.
Kuitenkin sanoisin että jos Suomessa ammutaan IDPA harjoituksissa tai "seura" tms. kilpailuissa Shadown käyttö olisi ihan OK.
Jos sitten mennään viralliseen IDPA kilpailuun ulkomaille, jäänee vakio Shadown kanssa kisa ampumatta.
Virallisesti Shadow ei käsittääkseni ole IDPA kelpoinen.
ESP luokassa on rajattu pois ns. pitkä pölysuoja joka Shadowssa on ja sitten taas SSP luokan painorajan Shadow ylittää hiukan.
Jenkeissä (ja varmaan muuallakin) on kuitenkin tehty hyväksyttyjä muutoksia Shadowiin jotta se saadaan IDPA kelpoiseksi.
Käytännössä homma menee niin että vähintään vaihdetaan kevyemmät kahvalevyt, "lipaskuilun peltilevy alumiiniseksi" sekä 16paukun lippaat.
Näillä muutoksilla Shadown paino pitäisi tippua alle SSP luokan vaatimuksen jolloin asetta voidaan käyttää SSP:ssä. Lisäksi SSP luokan aseella voidaan ampua myös ESP luokassa vaikka aseessa olisi pitkä pölysuoja, tällöin kuitenkin muiden ESP luokan vaatimusten tulee täyttyä.
Olikohan riittävän epäselvästi ilmaistu asia.
Kuitenkin sanoisin että jos Suomessa ammutaan IDPA harjoituksissa tai "seura" tms. kilpailuissa Shadown käyttö olisi ihan OK.
Jos sitten mennään viralliseen IDPA kilpailuun ulkomaille, jäänee vakio Shadown kanssa kisa ampumatta.
Jos se on tyhmää, mutta toimii, ei se olekkaan tyhmää.
Miccos kirjoitti:Kuitenkin sanoisin että jos Suomessa ammutaan IDPA harjoituksissa tai "seura" tms. kilpailuissa Shadown käyttö olisi ihan OK.
+1
I am a collector of skills and a master of not a single one of them
Mikko Aaltonen, Vas - "Lainkuuliaisia suojelee virkavalta."
Mikko Aaltonen, Vas - "Lainkuuliaisia suojelee virkavalta."
T,
Kiitoksia tiedosta.
Taitaa tuo IDPA jäädä minun kohdaltani kokematta
, kun en suunnitellut varta vasten IDPA pistoolia ostaa.
--Patrick
Kiitoksia tiedosta.
Taitaa tuo IDPA jäädä minun kohdaltani kokematta
--Patrick
phanel kirjoitti:T,
Kiitoksia tiedosta.
Taitaa tuo IDPA jäädä minun kohdaltani kokematta, kun en suunnitellut varta vasten IDPA pistoolia ostaa.
--Patrick
Eikös tuo ole oikein hyvä peruste ostaa uusi pistooli

One down...
Pitänee sitte hommata vielä kerran Glockki, jos Shadow ei käy.
Tosin Shadowiin on aika hankala löytää hyvää CC koteloakin, niin sekin vielä puoltaa lisäkaluston hankkimista
Tosin Shadowiin on aika hankala löytää hyvää CC koteloakin, niin sekin vielä puoltaa lisäkaluston hankkimista
- Defender90
- Mestari
Oikso tosta, #12, apua?
http://idpaforum.yuku.com/topic/2634/CZ75B-or-CZ75-SP01?page=1#.Td4BlluWXcJ
Tarinoin Monten kanssa säännöistä ja hänen mukaan on OK jos paikallisesti "sovelletaan"
sääntöjä jotta pääsee mukaan ilman uusia kalusto & varuste hankintoja.
Koska IDPA Suomessa alkuvaiheessa, toiminta voidaan käynnistää käsittääkseni vallan mainiosti
joustamalla esimerkiksi tämmösissä asioissa.
Myöhemmin kun aletaan järjestää isompia kisoja ja katselemaan kansainvälisiä areenoita,
on syytä pysyä alkuperäisissä säännöissä. Enkä nyt tarkoita että aletaan laatimaan jotain
"Suomi-sääntöjä", joustetaan jotta porukka pääsee mukaan.
Tämä on siis vain ja ainoastaa minun ehdotus asiasta.
http://idpaforum.yuku.com/topic/2634/CZ75B-or-CZ75-SP01?page=1#.Td4BlluWXcJ
Tarinoin Monten kanssa säännöistä ja hänen mukaan on OK jos paikallisesti "sovelletaan"
sääntöjä jotta pääsee mukaan ilman uusia kalusto & varuste hankintoja.
Koska IDPA Suomessa alkuvaiheessa, toiminta voidaan käynnistää käsittääkseni vallan mainiosti
joustamalla esimerkiksi tämmösissä asioissa.
Myöhemmin kun aletaan järjestää isompia kisoja ja katselemaan kansainvälisiä areenoita,
on syytä pysyä alkuperäisissä säännöissä. Enkä nyt tarkoita että aletaan laatimaan jotain
"Suomi-sääntöjä", joustetaan jotta porukka pääsee mukaan.
Tämä on siis vain ja ainoastaa minun ehdotus asiasta.
JV
En minäkään tajua miksi joltain kiellettäisiin treeneihin tai pieniin seurakisoihin osallistuminen siksi että ase on hivenen ylipainoinen. Eli se jääkö IDPA kokematta on kyllä ihan ampujasta itsestään kiinni... Ja jos vetoa isompiin kisoihin on niin kuten tuossa jo mainittiinkin, asetta voi modata saadakseen sen painoa alas - ja jos meinaa lähteä vaikka jonnekin ulkomaille kilpailemaan niin tuskinpa pieni aseen virittäminen on enää siinä vaiheessa se kynnyskysymys?
Jep
Kuten jo aiemmin sanoin, ei muutakuin ampumaan IDPAa Shadowlla. Itsekkin olen tässä jo parina vuonna näin tehnyt, eikä Monte minua SO-kurssiltakaan pois karsinut vaikka sen Shadown kanssa suoritin..
Ei tässä vaiheessa kenenkään pidä jättää kokeilematta uutta lajia sen takia että oma ase joitain kymmeniä grammoja liian painava.
Jos ja kun suomessa joskus järjestetään viralliset kansainväliset kilpailut, ei siellä enää voida joustaa säännöissä.
Tuossa edellä mainitussa idpaforum:n linkissä on mainittu sama asia josta kirjoitin aiemmin, jos Shadow alittaa SSP luokan painorajan kelpaa se ESP luokkaan. Kuitenkaan pelkkä aseen kutsuminen SP-01 Custom Shopin tuotteeksi ei kevennä painoa
eli muutoksia siihen tarvitsee tehdä, näin ainakin oman Shadown kanssa. CZ:n sivujen mukaan Shadow painaa 1180 g (ilman lipasta??) ja sääntöjen mukaan SSP luokan ase saa enintään painaa enintään 39oz eli ~1106g tyhjän lippaan kanssa.
..ainakin itse toivon että IDPAn parin otetaan mukaan uusia kavereita lajiin tutustumaan ja kokeilemaan vaikka ase ja kotelo ei täysin sääntöjä täyttäisikään.. Ne viralliset kilpailut on sitten erikseen..
Kuten jo aiemmin sanoin, ei muutakuin ampumaan IDPAa Shadowlla. Itsekkin olen tässä jo parina vuonna näin tehnyt, eikä Monte minua SO-kurssiltakaan pois karsinut vaikka sen Shadown kanssa suoritin..
Ei tässä vaiheessa kenenkään pidä jättää kokeilematta uutta lajia sen takia että oma ase joitain kymmeniä grammoja liian painava.
Jos ja kun suomessa joskus järjestetään viralliset kansainväliset kilpailut, ei siellä enää voida joustaa säännöissä.
Tuossa edellä mainitussa idpaforum:n linkissä on mainittu sama asia josta kirjoitin aiemmin, jos Shadow alittaa SSP luokan painorajan kelpaa se ESP luokkaan. Kuitenkaan pelkkä aseen kutsuminen SP-01 Custom Shopin tuotteeksi ei kevennä painoa
..ainakin itse toivon että IDPAn parin otetaan mukaan uusia kavereita lajiin tutustumaan ja kokeilemaan vaikka ase ja kotelo ei täysin sääntöjä täyttäisikään.. Ne viralliset kilpailut on sitten erikseen..
Jos se on tyhmää, mutta toimii, ei se olekkaan tyhmää.
Miccos kirjoitti:..ainakin itse toivon että IDPAn parin otetaan mukaan uusia kavereita lajiin tutustumaan ja kokeilemaan vaikka ase ja kotelo ei täysin sääntöjä täyttäisikään.. Ne viralliset kilpailut on sitten erikseen..
No niinhän Monte totesi kurssilla ja Defender90 tuolla ylempänä.
LAinataan säiettä... Onkos cz p09 idpa laillinen ? Entäs p07? Ts:sä ei taida olla?
"2020-luvun "hyve" on olla hiekkapi**u"
"Mr. No name"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin."
"Arskaa ei ole kustomoitu tarpeeksi, jos se toimii. Jos se ei toimi on sitä kustomoitu liikaa."
"Mr. No name"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin."
"Arskaa ei ole kustomoitu tarpeeksi, jos se toimii. Jos se ei toimi on sitä kustomoitu liikaa."
TS ei mene painonsa puolesta (raja 1219g lippaalla, pelkkä TS 1270g).. Täytyy varmaan itsekin etsiä joku perusvärkki jos halusi IDPA:aa kokeilla...
Iiska kirjoitti:LAinataan säiettä... Onkos cz p09 idpa laillinen ? Entäs p07? Ts:sä ei taida olla?
IDPA:lla on vähän turhan "aserajoitteinen" maine. Aina moni out-of-the-box-perusase on IDPA:ssa ihan kelvollinen ja kilpailukykyinen. Ne rajaukset on enemmänkin sillä saralla, että on yritetty rajoittaa liiallista kisavirittelyä ja selkeitä kilpa-aseita. Toki rajojen vetäminen on usein hankalaa ja rajavalvontaonglemia ilmenee rajojen tuntumassa touhuaville. IDPA ei ole tässä suhteessa poikkeus. Lajifilosofian perustana on kuitenkin aseen kantaminen vyöllä näkymättömissä ja ampumatehtävien itsepuolustustilanteellisuus (Promote safe and proficient use of firearms and equipment suitable for concealed carry self-defense). Tuohon filosofiaan on vaikeahkoa istuttaa vaikka juuri CZ TS:ää.
Suosittelen kokeilemaan IDPA:aa hyvällä fiiliksellä ja avoimin mielin, ilman liiallista varuste-ennakkoluuloa. On myös mahdollisuus ottaa käyttöön Not For Competition (NFC) luokka, jossa kisan voi ampua läpi ilman varsinaisiin IDPA-luokkiin soveltuvaa asetta. Tuon mahdollisuuden olemassaolosta saanee tietoa kisakohtaisesti. Toivottavasti se yleistyy.
Oma mielipiteeni on se, että kokeile IDPA:a sillä kalustolla mikä sinulla on, vaikka lainakamoilla, jos muuta ei ole.
P07 ja P09 on ihan ok. TS:llä kokeilemaan tuohon NFC-luokkaan.
-
Riimuvuori
- Isäntä
Ja tiedoksi, että nykyään CZ75 SP-01 Shadow on IDPA-laillinen sekä SSP- ja ESP-luokissa, koska painorajoitus nousi. (Itse asiassa jo edellisissä säännöissä.)
Komppaan edellisiä siinä, että tulkaa kaikki ampumaan IDPA-harjoituksiin sillä kalustolla mikä teillä on. Tärkeintä on ampuminen ja siinä kehittyminen ja hauskanpito.
Kisat sitten erikseen.
Komppaan edellisiä siinä, että tulkaa kaikki ampumaan IDPA-harjoituksiin sillä kalustolla mikä teillä on. Tärkeintä on ampuminen ja siinä kehittyminen ja hauskanpito.
Kisat sitten erikseen.
Riimuvuori kirjoitti:Kisat sitten erikseen.
Juurikin näin.