IDPA aseet

IDPA-ammunta. Kysymyksiä kilpailuista, niihin osallistumisesta, voimassaolevista säännöistä jne. Ei politikointa eikä muutakaan jauhantaa...

Valvojat: 300whisper, KukaLie, Humminbird, samim

janiFIN
Suurmestari

IDPA aseet

Viesti Kirjoittaja janiFIN »

En viittiny laittaa tätä tuohon otsakkeen "Kuvia IDPA varusteistamme" alle, vaan alotin uuven aiheen. Eli tänne sitten yleisiä tarinoita ja mietteitä IDPA:an soveltuvista aseista. Kyseessä on varsin mielenkiintosen tuntunen laji, mutta nyt jotenkin näyttää, että homma polkee Suomessa paikallaan.

Mitä tarkkuus/käsittely yms vaatimuksia tulisi ottaa huomioon valittaessa IDPA pistoolia tai revolveria?

Ite olen nyt 3 aseen (revolveri) vaiheilla, .357 2.5" piipulla, .357 4" piipulla ja .44mag 4" piipulla. Tuo 2.5" piipulla oleva revolveri toisaalta kiinnostas pienen kokonsa, keveytensä, ja tavallaan IDPA:n alkuperäiseen käyttötarkoitukseensopivuuden takia. Eli asetta olisi helpohko kantaa sääntöjen vaatimalla tavalla piilossa. Toisaalta arveluttaa, minkälainen ase on käsitellä noin lyhyellä piipulla ja pienikokoisena, ja millainen ammuttavuus siinä on :?

Toisaalta taas .44mag 4"piipulla kiinnostas rekyylin ja tehon takia ja joku väläytti minulle että ase voisi olla kestävämpikin L rungon takia, Toisaalta patruunat on kalliimpia ja ase on kooltaan suurempia ja painavampi.

Tuo .357 4"piipulla kai olisi sitten ns. "varma valinta", mutta kun en välttämättä haluais mennä "massan mukana" tai siitä mistä aita on matalin.

Oma revolverikokemus ja tuntemus rajoittuu alle 250 laukaukseen joten mielipiteitä valintaan kokeneemmat? Varmasti parempiakin vaihtoehtoja on, kuten 45 acp revolveri, mutta minun säästöillä mahollisuuvet on nämä 3 käytettyä.
Sale
Mestari
Viesti:

Re: IDPA aseet

Viesti Kirjoittaja Sale »

Noista 4" .357 on mielestäni kilpailukykyisin. Sääntöjen vaatima peittoaste on helppo saavuttaa tuollakin piipulla. Mielestäni se on hyvä valinta myös lajin hengen kannalta. Pienille "nilkkapyssyille" on kuitenkin oma luokkansa. Toki niillä saa isompienkin mukana ampua, mutta sen päätöksen tekee kukin itse.

Semmonen .45 reukku moonclipeillä menisikin jo eri aseluokkaan.

Yleensä ottaen lähes mikä tahansa tehdaspyssy käy tarkkuutensa puolesta. Oleellisempaa on ampujan työskentely aseen kanssa, mihin vaikuttaa kahvan sopivuus sekä laukaisu- ja rekyylituntuma.
http://www.youtube.com/user/Glocktologist

"Melana kyllä verrattomia vehkeitä." -JumiKuula bullpup-aseista
Heimo
Mestari

Re: IDPA aseet

Viesti Kirjoittaja Heimo »

Mietin kannattaisiko ostaa .45 ACP Colt tai perusvastaava vai onko 9 ihan riittävä kaikkeen.
.45 olisi kiva myös single stackissa jos sitä alkaisi myös kokeilemaan vai saako Colt 1911A1 mallisia paljonkin ja edullisesti 9mm ja kannattaako hankkia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “IDPA”